רון בלחסן מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל במטעי אגס בצפון
 צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל

בימים אלה החל קטיף האגס בגליל העליון ורמת הגולן וימשך עד אמצע חודש אוגוסט. את הפרי ניתן יהיה למצוא בשווקים לאורך השנה הודות לחיי המדף הארוכים המייחדים את האגס, המאפשרים איסום בקירור ארוך טווח, תוך שמירה על איכותו התזונתי וטעמו.

ירון בלחסן, מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר: “היקף מטעי האגס בארץ עומד על כ- 12,000 דונם, בעיקר בגליל העליון וברמת הגולן. קטיף זן האגס המקדים קוסצ’יה החל כעת. מוצאו של הזן באיטליה, צבעו ירקרק צהבהב, מתוק ובעל צורה מאורכת. הקטיף של הקוסצ’יה יימשך כשבוע ימים, ובעוד כשבועיים יחל קטיף זן ספדונה ויימשך עד אמצע אוגוסט, זן זה מהווה כ- 80% מהיקף יבול האגס בישראל. הספדונה פותח בספרד, מצטיין בעסיסיות וחמאתיות, צבעו ירקרק ונחשב למוביל בשוק הישראלי, בנוסף, בחודש אוגוסט ייקטף זן האגס הישראלי ‘עדן’ שהינו פציח ומתוק במיוחד, בעל לחי ורדרדה, שפותח במשך 12 שנה בחלקות המחקר של “משתלות בן-דור” ביסוד המעלה. זן נוסף ופחות נפוץ הוא- ג’נטיל”.

עוד אומר בלחסן, כי השנה מסתמנת סירוגיות במטעי הפרי בהתאם לאזורים הגאוגרפיים השונים זאת עקב החורף האחרון אשר אופיין בטמפרטורות גבוהות, כמות משקעים ממוצעת, וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לעצי פרי הנשירים על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית.

זאת בנוסף לעובדה כי ימי פריחת עצי האגס בחודש מרץ התאפיינו בימים סגריריים דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש באזורים מסוימים בהם ממוקמים מטעי האגס. “הערכה הראשונית היא, כי כמות יבול האגס צפויה לרדת ותעמוד על כ- 22 אלף טון, ירידה של כ-30%, ביחס לשנה שעברה, אך הפרי מובחר, יפה וטעים במיוחד, כאמור הפרי נשמר מצוין בקירור וישווק טרי ועסיסי לצרכנים לאורך השנה ועד אפריל-מאי 2022”.

בלחסן מוסיף, “אני קורא לציבור הרחב לרכוש פירות וירקות תוצרת ישראל אותם גידלו וטיפחו החקלאים על אדמת המדינה, ולא מייבוא אשר מקורותיו לא ידועים. לממשלה אין מספיק מידע על התנאים בהם גודלו הפירות ובמה רוססו. עובדה חשובה נוספת לידיעת הצרכנים, אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק ולהם אני קורא לגלות אחריות צרכנית ולעודד צריכת פירות כחול לבן ממשקי חקלאי המדינה. על משרדי החקלאות והאוצר בממשלה החדשה, לפעול לצמצום ייבוא תוצרת חקלאית טרייה, לאכוף את טווח פערי התיווך ברשתות השיווק, לעודד ייצור עצמי של מזון ולתמוך בחקלאות בישראל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn