מקריית שמונה ניתן לראות את הר החרמון שבעונת החורף מתמלא בשלג לבן בוהק. אתר תיירות מרכזי שעם פתיחת עונת השלג מתחילה גם עונת התיירות בצפון. מקום ייחודי שתלוי בתנאי מזג אויר משתנים בכל יום

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילום: אתר החרמון

מיקי ענבר דוברת אתר החרמון בארבע שנים האחרונות, מדווחת מדי יום בעונת החורף על מזג אויר, ותנאי השלג לגולשים ולמבקרים.

צילום: אתר החרמון

מיקי ענבר (46) דוברת אתר החרמון וסמנכ”לית שיווק של האתר, נשואה לבן ואמא לשלושה ילדים, מיקי נולדה וגדלה בילדותה בקריית שמונהוכיום גרה בנווה אטי”ב כבר מעל 25 שנה. ההורים של מיקי שלום ולאה יוסף עדיין גרים בקריית שמונה, ומיקי אומרת שקריית שמונה תמיד תישאר הבית. בעבר עבדה שנים רבות בביטחון של חברת ארקיע, הקימה מלון ביתי בנווה אטי”ב, וניהלה את הקהילה בנווה אטי”יב.

צילום: אתר החרמון

החרמון הוא אתר תיירות מרכזי בצפון עם פעילות בחורף וגם בקיץ. האתר מעסיק כ – 400 עובדים בעונת החורף ועוד כ – 30 עובדים קבועים בעונת הקיץ. את העובדים לעונת החורף צריך לגייס לפני פתיחת העונהכיוון שלא יודעים מתי העונה מתחילה ומתי מסתיימת. התפקיד של מיקי באתר מאתגר עם אתר פעיל בכל השנה, ותלוי במזג האוויר בעונת החורףבגלל אופי האתר ותנאי מזג אוויר המשתנים. כל ההחלטות לפתיחת האתר ותנאי הבטיחות נעשים בזמן אמת. בקבלת ההחלטות נדרש לקחת סיכונים,כיוון שאף פעם לא יודעים למה לצפות עם מזג אוויר שעלול להשתנות ברגע ומסתמכים על התחזית אומרת מיקי.

אתר החרמון משנה את פניו בעונת הקיץ ומאפשר סיורים להכרת החרמון. סיורים מודרכים על גבעות הקרב שמספרים את סיפור החרמון, מסבירים על האקלים והטופוגרפיה של הר החרמון שקיימת בו צמחיה ייחודית לחרמון שמביאה מטיילים רבים. הסיורים כוללים הסברים על כיבוש החרמון, בסיור מגיעים עד לאזור הקרב שהוא ה”עיניים של המדינה. אלה אזורים שבדרך כלל לא מגיעים אליהם אומרת מיקי.

צילום: אתר החרמון

באתר מבינים את החשיבות של המקום מבחינה אסטרטגית לתיירות בצפון ומציעים פעילות בכל יונות השנה בהתאם לתנאי מזג אויר המשתנים.החרמון בקיץ הוא מקום שמאגד בתוכו נוף, טבע, מורשת, ואטרקציות. ופעילות חורף שקיימת גם בקיץ כמו הרכבל. חוויות אקסטרים וסקאיריידר, קארטינג ואבובי קיץ. משפחה יכולה להגיע לבילוי באתר החרמון ולבלות במזג אויר נפלא בקיץ ומזג אויר ייחודי לחורף שמספק חוויה אחרת אומרת מיקי.

צילום: אתר החרמון

רכבל הקרוניות החדש

השנה נחנך רכבל הקרוניות החדש שהביא בשורה למבקרים באתר ועוזר בתפעול האתר, עם כמות האנשים הגדולה בעונת החורף. הרכבל הפתוח העלה כ 700 מבקרים בשעה , כאשר הרכבל החדש יכול להעלות כ 2400 אנשים בשעה שמביא להקלה בתורים. למי שסובל מפחד גבהיםהרכבל הסגור הוא פתרון מצוין, אומרת מיקי ומסבירה כי כאשר מזג אויר הוא סוער היה קושי להגיע למפלס העליון, ועם הרכבל החדש אין את המגבלה. ההשקעה ברכבל החדש היא בעלות של קרוב ל 18 מיליון שקלים , השקעה של חברת אתר החרמון .

צילום: אתר החרמון

אתר החרמון עוגן תיירותי בצפון

החרמון הוא עוגן תיירותי וכלכלי מאוד חשוב באזור הצפון גם בחורף וגם בקיץ. מרגשים את ההשפעה של האתר על התיירות בסביבה. כשיורד שלג בחרמון כל התיירות בצפון נעה סביב האתר והפעילות של האתר. פעילות תיירותית שמתחילה מאתר החרמון עד צומת גולני, שמספקיםשירותים למטיילים, כמו תחנות דלק ומסעדות” אומרת מיקי ומוסיפה כיהתרומה של האתר לצפון היא לא רק באופן ישיר בהעסקה של כ 400 עובדים בתקופת החורף, אלא גם באופן עקיף שמאפשר גם לעסקים מסביב לאתר החרמון להתפרנס. בשנים האחרונות ניתן לראות את התיירים נושאים את עיניהם לחרמון ומחכים לבואו של השלג שמכריז שמתחילה העבודה.

צילום: אתר החרמון

ההיסטוריה של אתר החרמון

כשהוקם מושב נווה אטי“ב, המדינה נתנה לתושבים את הר החרמון לצרכי תיירות . הקמת האתר בתחילת דרכו נעשתה בעזרה של משרד התיירות שהקימו את הרכבל הראשון בחרמון. בהתחלה אתר החרמון היה שותפות של כמה יישובים, אך היישובים מכרו את החלק שלהם למושב נווה אטי”בשמחזיק בבלעדיות בהפעלת האתר. ההשקעות לצורך פיתוח אתר תיירותי נעשו על ידי חברי נווה אטיב ללא כל סיוע חיצוני או סיוע מהמדינה. בשנת 2014 חודש החוזה של חברת אתר החרמון עם המינהל, וניתן חוזה חכירה שמוסדר מול המדינה. במסגרת החוזה יש פיקוח על המחירים באתר החרמון, שמשלמים אחוזים למדינה.

הקושי הוא בלשקף לאנשים את המשמעות של לתחזק אתר כמו החרמון,אומרת מיקי ומסבירה כי, אתר החרמון משתרע על שטח של גדול של כ –2400 דונם, בתנאי מזג אויר קיצוניים ולא ודאיים. כאשר הגובה במפלס התחתון הוא 1600 מטר ובמפלס העליון מגיע עד לגובה 2040 מטר.

צילום: אתר החרמון

תפעול האתר בימים של סופות שלגים ובמשך כל השנה

מיקי אומרת כי “תפעול האתר לא פשוט ותמיד שואלים אותנו למה אתם סוגרים דווקא כשיש שלג. ואנחנו מסבירים כי אנשים לא מורגלים לנסוע על שלג והבטיחות זה הדבר הכי חשוב, צריך לזכור שאם הצירים לא פתוחים לנסיעה של מכוניות פרטיות, אי אפשר לאפשר נסיעה של רכבים לאתר החרמון בכדי שלא יקרו תאונות. האינטרס שלנו זה לפתוח את האתר כמה שיותר מהר ביחד עם בטיחות. בימים שיורד שלג באתר מפלסים את הדרכים לחרמון. מתחילים לפלס את הכבישים עד השער של מגדל שמס. הצבא גם עוזר בפילוס השלג ופתיחה של צירי התנועה אבל עיקר פילוס הדרך נעשה על ידי האתר”.

צילום: אתר החרמון

העובדים של האתר, גם במהלך סופות שלגים מגיעים ועובדים כדי לפלס את השלג לאפשר פתיחה מהירה של האתר ושלא יצטבר שלג נוסף. תוך כדי הסופה מפלסות עובדות על פינוי השלג. אחרי שנגמר פילוס השלג,בכדי שלא יצטבר קרח מפזרים מלח. המפלסת צריכה להיות כל הזמן על הכביש שלא יצטבר שלג.

צילום: אתר החרמון

אחרי שמפלסים את הכבישים יש צוות מיוחד שהוא צוות תרנים שמפנים את השלג מהכבל של הרכבל לתפעול תקין.העבודה נעשית תוך כדי שיורד שלג, בתנאים קיצוניים. צוות “התרנים” הוא מיומן ועובר הכשרות כל השנה לטובת עבודה של פינוי שלגים ותרנים. מיקי אומרת כי גם אם לא יורד שלג צריך להכין את הכלים לפינוי השלג, חתולי שלג , ומפלסות עם בדיקות תקינות.

צילום: אתר החרמון

אתר סקי ייחודי בעולם

אתר החרמון ביחס לאתר סקי בעולם הוא אתר ייחודי כיוון שמכיל מבקרים וגולשים, דבר שלא אופייני לאתר סקי בעולם. “אנשים נוסעים לחול לגלוש ולא מוותרים על סקי באתר, היתרון באתר כשיודעים שיש סופת שלגים יכולים לקחת יום חופש לנסוע בבוקר ולחזור בערב, לא צריך להתארגן לקראת נסיעה והספונטניות היא משמעותית” אומרת מיקי. ומוסיפה כי “יש שתי אוכלוסיות שמגיעות לאתר, מבקרים וגולשים לסקי וזאת תופעה שהיא ייחודית לחרמון. בחו”ל אין כזה דבר שאנשים באים לראות שלג, יש להם שלג בגינה. הקהלים הם שונים והתייחסות שונה בהתאם לקהל. האתר מחולק לאזורים של מבקרים וגולשים לבטיחות”.

צילום: אתר החרמון

הפתעה של מחירים

המחירים באתר החרמון זולים בעבודה משותפת עם מועדוני צרכנות שונים במחירים מוזלים, יש גם מכירה של כניסה לאתר באינטרנט. מחיר ברכישה אינטרנטית כניסה יעלה 34 ש”ח לאדם, כניסה ורכבל 78 ש”ח, כניסה, רכבל ואטרקציה 98 ש”ח , וחבילת סקי שכוללת כניסה לאתר , ציוד סקי וסנובורד וסקי פס לכל היום בעלות של 390 ש”ח. גם במזנונים ניתן להשיג אוכל איכותי וטעים עם ארוחת המבורגר ציפס ושתיה בעלות של 50 ש”ח, ותירס חם בעשרה שקלים.

אתר החרמון בתרומה לקהילה

אתר החרמון מאמצים את עמותת ארז שהיא עמותה של יוצאי אלפיניסטים. אתר החרמון שותף למפעלי הפעילות של העמותה שכולליםימי כייף לילדים חולים, ובעלי מוגבלות. הפעילות נעשית על ידי עמותת ארז” ואתר החרמון תורם את הכניסה , שטח לפעילות וימי כייף. המפעל השני של עמותת ארז” מלמד סקי ילדים בעלי נכויות.

צילום: אתר החרמון

החיבור של אנשי הגליל והצפון הוא כמו משפחה אחת גדולה.

מיקי תושבת קריית שמונה לשעבר, נולדה בקריית שמונה וגדלה בילדותה ובגרותה בעיר, אומרת כי “מחמם לי את הלב שאני מגיעה לקניות בקריית שמונה והאנשים שמכירים אותי כילדה והבת של ההורים שלי , אומרים שלום ומפרגנים. החיבור לקריית שמונה הוא בלב ובנשמה. אני אומנם חיה בנווה אטיב כבר יותר שנים משאני גרה בקריית שמונה אבל המשפחה בעיר. גדלתי והתחנכתי בתיכון “דנציגר“, זאת העיר שלי גם אם אני לא גרה שם עכשיו. היחס של האנשים מחמם את הלב, מפרגנים מאוד וגורמים להרגיש כחלק מהגאווה של העיר“.

מיקי אומרת כי אנשים מקריית שמונה שמגיעים לחרמון “תמיד זה מרגש. כשאני רואה את אנשי קריית שמונה באתר אני שמחה ותמיד יודעת לשייך לאיזה משפחה הם שייכים בעיר, מרגש לפגוש חברי ילדות שמגיעים לאתר. בקריית שמונה ובגליל, כשאתה גדל בתקופת קטיושות, וזאת המציאות שלך, תמיד מודעים לכל מה שקורה בצפון, הכל שביר ונפיץ. לשמור על האיזון בין לשים לב למה קורה לבין להמשיך בשגרה”.

צילום: אתר החרמון

החרמון הוא העיניים של המדינה

מיקי אומרת כי “חשוב לי מאוד כל הפיתוח והקידום של הגליל , אנחנו אזור אחד משותף, שיתופי פעולה עם עסקים תיירותיים, אזור מקסים עם אנשים מקסימים. אני מאוד שמחה שהאזור התפתח והיישובים שגדלים והרחבות למגורים. מעניין לחיות במקום כמו נווה אטי”ב שהוא מקום ייחודי, מרוחק, עם תנאי מזג אויר לא פשוטים ואפשרויות מצומצמות,אבל לא נותנים למרחק להפריע. אנחנו בנווה אטי”ב ובאתר החרמון הפריפריה של הפריפריה”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn