צילום: אלי סבתי

יום הרופא הבינלאומי צוין החודש בארץ ובעולם. כאשר הרופאים במחלקות הקורונה בבתי החולים בארץ הם בחזית המאבק בקורונה כשהם מתמודדים עם חולי קורונה שמצבם מדרדר במהירות כאשר בני משפחתם אינם לצידם. בזכות הרופאים והצוותים הרפואיים המצוינים בארץ, מדינת ישראל מצליחה להתמודד עם מגפת הקורונה ומספר מתים קטן יחסית לשאר מדינות העולם המתפתחות. ד”ר כמאל אבו ג’בל מנהל מחלקת הקורונה במרכז הרפואי “זיו” מספר על שנה בתוך מגיפה עולמית עם תקווה שהגיעה בעזרת החיסונים.

במרכז הרפואי “זיו” נפתחו שתי מחלקות קורונה עוד בתחילת משבר הקורונה, כאשר אחת מהן מיועדת לחולי טיפול נמרץ. מתחילת המגיפה המחלקות היו בתפוסה מלאה ואף מעבר לכך והשבוע נרשמה תפוסת שיא במחלקות. הרופאים והצוותים הרפואיים במרכז הרפואי “זיו” טיפלו במסירות בחולי הקורונה והצליחו להציל את חייהם של רבים.

צילום: אלי סבתי

ד”ר כמאל אבו ג’בל הוא רופא בכיר מומחה לרפואה פנימית במרכז הרפואי זיו מעל 20 שנה בימי שגרה, ומנהל מרפאת הכבד. היום הוא גם מנהל את מחלקת הקורונה במרכז הרפואי “זיו” מזה ארבעה חודשים.

ד”ר כמאל מסביר כי, גל התחלואה הנוכחי בקורונה בניגוד לגל התחלואה הראשון והשני מתאפיין בעלייה משמעותית בכמות החולים בשלבי מחלה מתקדמים. כאשר חולים רבים מתחילים את השלבים הראשונים למחלה בבית ומגיעים לבית החולים שהם כבר במצב קשה עם החמרה במחלה ריאתית. עוד מסביר ד”ר כמאל כי, בגל השלישי שהביא גם לסגר קיימת יותר תחלואה בצעירים עם מאושפזים מאשר הגל הראשון והשני, כאשר לאחרונה היו במחלקת הקורונה עם חצי מהמאושפזים מתחת לגיל 60 כאשר המאושפז הצעיר ביותר היה בן 23. ד”ר כמאל אומר כי,  עדיין לא ראים שיפור בתחלואה בעקבות החיסונים במחלקות הקורונה עם מספר חולים מאושפזים גבוה, כאשר ממשיכים לקבל חולים חדשים בכל יום.

מרפאה לפוסט קורונה

שנה לאחר שהחלה הקורונה הצטברו עדויות של מחלימים מקורונה על תסמינים שלא עוזבים גם לאחר ההחלמה, או שחוזרים לאחר ההחלמה. בעקבות כך החליטו במרכז הרפואי “זיו” לפתוח מרפאה לפוסט קורונה, אשר מיועדת לחולים פוסט קורונה שסובלים מתופעות מוכרות של התסמינים כולל החמרה והופעה חזרה של תסמינים שהם סבלו מהם תוך כדי הקורונה.

ד”ר כמאל מסביר כי, במרפאת הפוסט קורונה הם רואים בעיקר פגיעות של חולשה כללית, פגיעות נירולוגיות במערכת העצבים שנשארים או מלוים את המחלימים תקופה ארוכה להמשך. הקמת המרפאה לפוסט קורונה עוסקת בתלונות החולים כאשר במרכז הרפואי מנסים למצוא פתרון, אך כרגע אין פתרון ידוע, ולכן, במרכז הרפואי מבצעים מחקרים בעקבות התסמינים. הטיפול המוצע הוא שילוב של טיפול תרופתי ונפשי, תלוי בתלונות החולה, מסביר ד”ר כמאל, ומוסיף כי, יש חולים שסובלים מבעיות של קשיי נשימה, לב, ריאה, וכלי דם ונדרש לתת להם פתרון.

בנוסף, במרכז הרפואי “זיו” מבצעים מחקר אשר בודק את רמת הנוגדים לאחר החיסון הראשון והשני. ד”ר כאמל מבקש להבהיר כי, “אלה המתחסנים שלא ירגישו בטוחים עד לאחר החיסון השני. היו מקרים שמטופלים התחסנו וחלו. לא לחכות לרגע שלא יכולים לנשום להגיע לבית החולים כי מפספסים הרבה טיפולים מצילים חיים בדרך”.

צילום: אלי סבתי

שנה למאבק הרופאים בנגיף הקורונה.

ד”ר כמאל אומר כי, התחושות של הרופאים, שנה לאחר המאבק בנגיף הקורונה הם הרגשה גרועה בעקבות אופי המחלה, ומסביר כי, לפני הקורונה הם טיפלו בחולים לתקופות ארוכות ולא היה כמות גדולה של חולים. “היום חולי הקורונה מתקשרים ומגיבים ואחרי שבוע קורסים מהר מאוד. המשפחות לא לידם, וצריך להסביר למשפחות שלפעמים לא מאמינם איך הקריסה הייתה כל כך מהירה, ולנו קשה לנו להתמודד עם האובדן המהיר של המטופלים. המשפחות לא מספיקות להיפרד מיקיריהן, הם מביאים את בן משפחתם לטיפול ואומרים להם שיהיה טוב והם לא חוזרים, וזה משאיר צלקות למשפחות”.

נתקלתם במוטציות במחלקת הקורונה?

“אנחנו לא בודקים מוטציות, משרד הבריאות לוקח דגימות מהמעבדות ומדווח לנו. עד כה לא דווח לנו על מקרה”.

באיזה שלב מזהים כי יש החמרה במחלת הקורונה?

“לאחר 5-6 ימים אם אין החלמה, חולי הקורונה ילכו למחלה. קשה בדרך כלל מבריאים לאחר חמישה ימים. אנחנו מכירים מקרים של הדבקה חוזרת אבל לא באחוז גבוהה בדרך כלל מי שנבדק מחוסן עד שישה חודשים”.

ד”ר כמאל מבקש מהציבור להתנהג באחריות עד להשלמת החיסונים כי הם התקווה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn