הראל פפו הגשים חלום ילדות ועבר לגליל עם משפחתו לפני 5 שנים, כשמאחוריו כבר קריירה ארוכה כקוסם ואמן חושים. בין הנופים הנפלאים של הגליל והגולן, הוא יצר מופע חדש למבוגרים, שמשלב בין טלפתיה, סטאנד אפ, משחקי מוח וקריאת מחשבות. למידע 8 הוא מספר על ההערות הסקפטיות (“כשהם חווים את זה על הבמה בעצמם, הם חוזרים בהם”), על החיים בגליל (“חצר הבית שלנו הוא עמק החולה”) ועל בנו בן ה-12 שממשיך את דרכו בגדול (“הוא לא היה מבייש שום קוסם מנוסה”). 

שירי פריאנט

 

הראל פפו (46) מלהבות הבשן הוא אמן חושים וטלפתיה, שעוסק בתחום באופן מקצועי כבר 20 שנה. הוא החל את דרכו בעולם הקסמים בשנת 1998 לאחר שעבר השתלמויות אצל מיטב המורים ומאז כבר הספיק להופיע ברחבי העולם. הוא נשוי לדליה ואב גאה לשלושה קוסמים קטנים. עד לפני 5 שנים התגוררה משפחת פפו בחולון, עיר הולדתו של הראל, עד שבשנת 2013 הצליח לשכנע את דליה לעבור לצפון ולהגשים חלום ילדות.

 

הגשים את החלום של אבא

 

סקפטית שכמותי, וגם קצת חוששת, פגשתי את הראל, כאשר הפגישה החלה בהדגמה, כמובן. אם נשים את הסקפטיות בצד, הראל הצליח “לקרוא את מחשבותיי” ולומר לי באיזה צבע בחרתי. פעמיים. וואו. אם רק אני הייתי יכולה לקרוא מחשבות של אחרים, חשבתי לעצמי, זה היה יכול להיות נפלא. אבל הרי אין קסמים בעולם ולא קריאת מחשבות. הראל מיומן בלקרוא שפת גוף וחקר רבות את הפסיכולוגיה של מוח האדם. בעקבות המחקר הזה שלו, נולד המופע “סטאנד אפ מג’יק והחוש השישי”, אשר משאיר את הקהל עם הרבה סימני שאלה ורצון לפענח את האשליה.

 

“נולדתי וגדלתי בחולון ובגיל 16 הכרתי את אשתי. 3 שנים לאחר מכן, הפכנו לזוג ומאז אנחנו ביחד. לפני 5 שנים הצלחתי סוף סוף להגשים חלום ולעבור לצפון. הסתובבתי בתור קוסם בכל הארץ והגעתי הרבה להופעות בגליל. פשוט התאהבתי במקום. כבר 10 שנים לפני שעברנו אמרתי לדליה שאני רוצה לגור פה. לפני 5 שנים היא הסכימה ומאז אנחנו גרים בלהבות הבשן”.

 

בגיל 12 היה הראל כבר קוסם קטן שהתקבל לאגודת הקוסמים הצעירים. “זהו תחביב ישן של אבא שלי שהתחיל עוד בבולגריה. בשל מלחמת העולם השנייה הוא לא יכל להמשיך ולפתח את הנושא. הוא עלה לארץ בעליית נוער והם הגיעו לכפר גלעדי, כמה אירוני. חצי שנה לאחר מכן, משפחתו הצטרפה אליו ושיכנו את בני המשפחה בלוד”, מספר הראל. “אבא סיפר לי שכבר בגיל 3 עשיתי קסמים. היינו בפיקניק והיה מן שולחן עץ עם חריצים. הכנסתי חתיכת נייר בין החריצים ו’העלמתי’ אותו. כבר אז הראש שלי חשב כיצד לעשות קסמים”.

 

טריקים על המוח

 

בגיל 9 קיבל הראל ספר קסמים במתנה. הוא התחיל לחקור את עולם הקסמים לעומק, קנה עוד ערכה ועוד ערכה, ואפילו למד מתוכנית הטלוויזיה ‘שמיניות באוויר’ כיצד לבצע קסמים. “נשאבתי לעולם הזה, פשוט הייתי בתוך זה. עדיין לא הופעתי, רק בפני חברים או משפחה, אבל זה ריתק אותי. עם הזמן התחביב הפך להיות יותר ויותר רציני. כחודשיים לפני השחרור שלי מצה”ל כבר הייתי נשוי והתחלתי לחשוב כיצד לפרנס את המשפחה החדשה שלי, אז החלטתי להפוך את התחביב למקצוע. התחלתי לעבוד בתור קוסם בימי הולדת, ניהלתי חברת הפקות גדולה, לימדתי בבתי ספר ‘חשיבה יצירתית וקסמים’ דרך קרן קרב. נהניתי מאוד. אני חושב שהקסמים תורמים מאוד ליצירתיות ולחשיבה מחוץ לקופסא, הרי אתה עושה דברים לא הגיוניים. כל אמן חושים או קוסם עושה את זה”.

 

מה ההבדל בין אמן חושים לקוסם?

 

“קוסם עושה טריקים עם זריזות הידיים שלו, אמן חושים עושה טריקים על המוח. זה ההבדל היחיד. תחום המנטליזם והאומנות החושית תמיד קסמו לי, אבל כהורה לילדים קטנים, לא היה לי זמן פנוי לחקור את הנושא לעומק ולפתח אותו מעבר לקסמים. כשהילדים גדלו, התחלתי לקרוא מאמרים ומחקרים שונים על המוח מההיבטים השונים ועם הזמן ממש למדתי לקרוא את הקהל שלי.”

 

באותה תקופה החליט הראל שהוא רוצה לעשות שינוי. עד אז הוא עבד עם ילדים או בפני ילדים. הוא החליט שהוא רוצה להתמקד בקהל מבוגר יותר ולכן יצר את המופע שלו “סטאנד אפ מג’יק והחוש השישי” ואת ההרצאה “בין האונות”. בהרצאה, למשל, הוא מסביר איך המוח שלנו עובד, איך ניתן לקרוא שפת גוף ואיך לאמן את המוח לחשוב מחוץ לקופסא.

 

כיום הראל כבר לא מבצע קסמים קלאסיים עם אביזרים כמו מטפחת ופרחים, למרות שהוא לא מזלזל בזה. “אני מאוד אוהב את זה ועשיתי בעצמי את הקסמים האלה כשהופעתי מול ילדים. אני לא מזלזל בקסמים בכלל, פשוט קשה מאוד להתפרנס מזה או לשווק את זה לקהל בוגר יותר. אני, למשל, גדלתי על לאנס ברטון, האמריקאי הראשון שזכה באליפות העולם לקסמים, סוג של אולימפיאדה עבור קוסמים. הוא קוסם קלאסי של שנות ה-80 והוא הופיע במשך שנים בווגאס עם המופע שלו. הוא היה המודל לחיקוי שלי בתור ילד. אבל באומנות החושים אפשר ממש להטמיע מסרים ולהיפתח לעולם חדש.”

 

המנהלת של הראל היא אשתו דליה. גם בשביל קוסם זה יכול להיות ממש מסובך להעלים את הקשיים שיכולים להיווצר בעבודה המשותפת ביחד. אבל להראל זה לא מפריע בכלל. “אנחנו מכירים אחד את השני מגיל 16. אם יש ויכוחים בעבודה, אנחנו משאירים אותם בעבודה. אנחנו יודעים לעשות את ההפרדה בין עבודה לבית.”

 

“אין אמן חושי שלא טועה לפעמים”

 

בשבוע שעבר הופיע הראל במרום גולן מול גמלאים של הסתדרות המורים. “היה גבר בקהל שכל הזמן צעק לי שבטח יש לי מצלמה נסתרת איפשהו. אני ממש לא משתמש במצלמות והכל אצלי אותנטי, אבל הוא לא הפסיק לזרוק הערות. העליתי אותו לבמה ואמרתי לו לחשוב על מספר. שאלתי אותו אם המספר הוא 51 והוא פשוט היה המום. הוא לא האמין שצדקתי. שלושה ימים לאחר מכן, הוא התקשר אליי והתנצל שהוא פיקפק בי. הוא הסביר לי שזה המספר של החטיבה שלו בגולני והוא היה המום שעליתי על זה. בסופו של דבר, הוא נהנה מההופעה. כבר ראיתי הרבה סקפטים שאמרו לי שהם לא מאמינים בשטויות האלה ואחרי המופע הם חזרו בהם. כשהם רואים את זה מול העיניים וחווים את זה בעצמם, הדעה שלהם משתנה “.

 

קורה לפעמים שאתה טועה?

 

ברור שקורה שאני טועה, אני רק בן אדם. אין אמן חושי שלא עשה טעויות. אם כן אז הוא משקר. עם זאת, אמן חושי טוב יודע איך לצאת מהטעות מבלי שישימו לב שהוא טעה”.

 

את הכשרון שלו מעביר הראל גם לדור הבא. שתי בנותיו, גיל וירין, כבר התחרו בתחרות קסמים וזכו במקום השני. “כשהבנות שלי היו קטנות, הן רצו להשתתף בתחרות הקסמים של ערוץ הילדים. בבית הם תמיד ראו אותי מתאמן, הן חיו את זה, הגיעו להופעות שלי והיו מאחורי הקלעים, כך שעולם הקסמים תמיד היה חלק מהן. בנוסף, הן היו מעריצות מושבעות של ערוץ הילדים, כך שהשילוב היה מושלם. הן הופיעו בתור צמד ואף זכו במקום השני. עם השנים, כל אחת הלכה לדרכה. גיל (23) גרה היום בתל אביב ועובדת כקונדיטורית וירין (19) מסיימת שנת שירות והיא מתגייסת בקרוב לגרעין הנח”ל. מי שבאמת לקח את זה צעד אחד קדימה זה הבן שלי אביב. מאז שהוא השתתף בכנס הקוסמים הראשון שהפקתי, הוא פשוט נכנס לזה חזק. באפריל האחרון מלאו לו 12, אז הוא ניגש לאודישנים של חטיבת הקוסמים הצעירה. הוא ביצע שם מופע שלא יבייש את המקצוענים ביותר. ליאור סושרד היה אחד השופטים בתחרות. אביב התקבל בלי בעיה, וכיום הוא חבר באגודת הקוסמים הצעירים. בקיץ הקרוב הוא אפילו יופיע בקייטנות עם מופע שבנינו ביחד. זה עוזר לו בצורה יוצאת דופן. בדרך כלל הוא ילד מופנם, אבל על הבמה הוא מלא כריזמה וביטחון. הקסמים יכולים לעשות לך את זה. גם אני הייתי ילד ביישן פעם, הבמה משנה את זה.”

 

הראל מדבר על כנס הקוסמים, שיתקיים גם בספטמבר הקרוב, זו השנה השנייה. לכנס קוראים “מג’יק אפ נורת'” ובשנה שעברה הכנס הראשון נחשב להצלחה מסחררת.

 

מאיפה הגיע הרעיון לכנס?

 

“כבר שנים אני חולם להביא את הכנס לארץ. זה משהו שמתקיים ברחבי העולם. בעבר הייתי מזכ”ל אגודת הקוסמים והפקתי כל מיני כנסים של האגודה. כשהתחלתי להופיע בבתי מלון בגליל, החלטתי להרים את הכפפה ולהפיק את האירוע כאן בכפר גלעדי. בכנס הראשון הבאתי ארבעה אומנים מוכרים מחו”ל ואמני חושים מובילים מהארץ: אמיר לוסטינג, נמרוד הראל. הם הרצו בכנס, שנמשך שלושה ימים, וגם הופיעו. קיבלנו תגובות מעולות גם מהקהל המקצועי בחו”ל. הכנס מיועד לאנשים שעובדים בתחום, זהו כנס מקצועי, אבל במסגרת הכנס תתקיים הופעה במרכז קלור שתהיה פתוחה לקהל הרחב”.

 

מגיעים לכנס אנשי מקצוע רבים, אין ביניכם תחרות?

 

“זוהי תחרות מפרה. אנחנו לפעמים יושבים ביחד ומקיימים סיעור מוחות. ליאור סושרד הוא חבר ילדות שלי עוד מחטיבת הקוסמים הצעירה, והוא הצליח בגדול. גם שימי אטיאס, שהשתתף בגולסטאר, הוא חבר טוב מאוד שלי. ישנה תחרות אבל בתוך כל הדבר הזה ישנה גם חברות גדולה”.

 

ולסיום, בחרת לך תחום קשה ולא יציב. אתה רואה את עצמך ממשיך?

 

“זהו תחום קשה, נכון. קשה להתפרנס מאומנות החושים, בדיוק כמו שקשה להיות זמר או שחקן. אתה כל הזמן צריך להמציא את עצמך מחדש, להתקדם עם התקופה, לא להישאר תקוע. אני תמיד אומר לילדים שלי- תעשו את מה שאתם אוהבים הכי טוב שאפשר, אין דרך אחרת. גם אבא שלי אמר לי – לא משנה מה תבחר לעשות בחיים, אם תעשה את זה הכי טוב- אתה תצליח. ככה זה בחיים”.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn