השבוע מתנדבי משטרת ישראל מיחידת חילוץ גולן ביצעו חילוץ מורכב בנחל זויתן עליון. חילוץ נוסף לאלפי חילוצים מוצלחים שהיחידה מבצעת לאורך השנים בהן היא פועלת, עם צוותים מיוחדים לטיפוס וגלישה, וחילוץ בתנאים המורכבים ביותר. בעזרת אריאל המרשלג מחלץ ביחידת חילוץ גולן תכירו את היחידה שמצילה חיים.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילומים: דוברות משטרת ישראל

יחידת חילוץ גולן היא יחידת מתנדבים של משטרת ישראל המונה כ 70 מחלצים תושבי האזור. במהלך השנים כ-150 מתנדבים היו שותפים לפעילותה. אזורי החילוץ של היחידה הם הגליל העליון, רמת הגולן, הר החרמון, נחלים שיורדים מהחרמון, ממערת עלמה במערב ועד נחל עמוד תחתון. מיום הקמתה ועד היום היחידה טיפלה בכ-3,000 אירועי חילוץ שונים, כאשר בכל שנה היחידה מטפלת במעל ל 110 חילוצים.

יחידת חילוץ גולן נוסדה בשנת 1982 על ידי חברים, תושבי רמת הגולן,והגליל, במטרה לסייע לאנשים שנקלעו למצוקה במהלך טיולים ברמת הגולן והגליל העליון. בשנת 1984 היחידה נרשמה כיחידה משטרתית מיוחדת לחילוץ והצלה. יחד עם הקמת היחידה נוסדה גם עמותה שתכליתה לסייע ליחידה ולמחלצים בשיפור היכולות המבצעיות. העמותה אוספת תרומות שמשמשות להשלמת ציוד בנוסף לציוד שהיחידה מקבלת מהמשטרה ולרווחת המחלץ. חברי היחידה הצליחו להציל ולמנוע מוות ופגיעה קשה ברוב מוחלט של המקרים אליהם הוזנקה היחידה.

ליחידה מפקד עם שני סגנים שמחולקת לצוותים של רפואה, איתור, חמ”ז ( חילוץ ממים זורמים), טג”ח (טיפוס גלישה וחילוץ), וחוסן. לכל צוות יש גוף שמסמיך אותו בהתאם לתחומו. לדוגמא טג”ח מוסמכים על ידי מדור טג”ח של צה”ל – מדור לוט”ר. ביחידה כל מחלץ הוא חלק מצוות ביצועי אחד ביחידה. בנוסף לשיתופי פעולה באימונים עם יחידה 669, טייסות מסוקים, למידה והפקת לקחים של חילוצים של יחידות אחרות. לאחרונה תרגלו בירדן ההררי את האירוע של נחל צפית.

לכל צוות ולכל מחלץ יש ציוד אישי שהם נושאים איתם תמיד, שמותאםלצוות שאליו הם שייכים. אריאל שהוא בצוות טג”ח אומר שהוא נושא איתותמיד תרמיל שיש בו רתמה, טבעות, ושני חבלים של עשרה מטרים כל אחד. המשמעות מסביר אריאל, שאם הוא מגיע לאזור שנדרש לבצע חילוץ, הוא יכול להתחיל לבנות עמדות, למצוא עץ או סלע לעגון אליו ולחבר את החבלים בקשר מהיר, ומיד ניתן לגלוש למחולץ. כאשר היחידה יוצאת לחילוץ לכל צוות יש מפקד אירוע שמקבל החלטות בזמן אמת בשטח לגבי אופי החילוץ, הבטיחות ומצבו הרפואי של המחולץ. כל המחלצים עובדים בהתנדבות מלאה ומשתמשים לצורך החילוצים ברכבי השטח הפרטיים שלהם. ביחידה יש מספר מתנדבות שהן נשים. ביחידת חילוץ גולן קוראים למתנדבות נוספות להגיע ולהצטרף ליחידה.

חילוץ סנפלינג בזוויתן עליון

המקרים של היחידה לחילוץ הם רבים. כמו חילוץ שהתרחש השבוע בעזרת סנפלינג (טג”ח – טיפוס, גלישה וחבלים) בנחל הזויתן ברמת הגולן כאשר מטייל סטה מן המסלול המסומן מסיבה לא ברורה, ונקלע למצוקה על מדף סלע בגובה של כ-20 מטרים מעל הנחל, מבלי יכולת להיחלץ בכוחות עצמו.

אריאל המרשלג מספר על החילוץ בזוויתן, כי הפיקוד של היחידה קיבל ידיעה מפקחית שמורות הטבע והגנים על תיירים שנמצאים בנחל זויתן עליוןוזקוקים לחילוץ. הפיקוד של היחידה הוציא הודעה לכלל היחידה, עם דגש על צוות הטג”ח. לאחר קבלת הקריאה מפיקוד היחידה המחלצים הראשונים נפגשו במגרש הכדורגל של קצרין בעזרת הדרך הכי מהירה להגיע לאזור החילוץ. הדרך מצריכה רכב שטח 4*4 , כיוון שהדרך הייתה בוצית ובתנאים קשים. אריאל מסביר כי הם נכנסים לאזור החילוץ ולאט לאט צוברים את הכוח. המשמעות היא שאם מגיעים ארבעה מחלצים ראשונים, לוקחים מיד את הציוד שנדרש להם ונוסעים למקום החילוץ. הציוד כולל, חבלים, קננת, וכל מה שדרש לסייע בחילוץ.

במקביל לצוות שבשטח, צוות הפיקוד שולח מחלץ שיהיה בעמדת תצפיתן באירוע. תפקידו לדבר עם התיירים שדיווחו על המטייל שזקוק לחילוץ, לנסות להבין איפה נמצא המחולץ, ומה מצבו הרפואי בזמן שהמחלצים בדרכם למקום. לאחר שהתצפיתן מוודא שהתייר שנדרש לחלץ במצב בריאות תקין, כשהוא עומד על רגליו, זז ומדבר, התפקיד השני של התצפיתן הוא להכווין את צוות הטג”ח איפה ניתן לבנות עמדות, ואיפה ניתן לגלוש על מנת להגיע למחולץ. המחלצים לא יכולים לראות את המחולץ שנמצא במצוק מתחתיהם,והם גם לא יכולים להתקרב למצוק. בגלל החורף שהיה מרובה בגשמים האדמה רכה והסלעים עלולים להתנתק בקלות. צריך למקם את תקשורת החבלים שעליהם ירד המחלץ כמה מטרים ימינה או שמאלה ממיקום המחולץולכן צריך הכוונה”. מסביר אריאל בנוסף המחלצים מסתייעים ברחפן משטרתי שעוזר להבנה של האירוע.

המחלצים הראשונים של צוות הטג”ח שמגיעים למקום האירוע מכינים עמדות, והמחלץ יורד בעזרת חבלי הסנפלינג אל המחולץ. אריאל מסביר, כי ביחידה יודעים לבנות מערכות מתוחכמות, אבל הרעיון הוא לעשות את זה בצורה הפשוטה והמהירה. המלחץ מאבטח את המחולץ אל מערכת החבלים שלו בעזרת רתמה, ומוודא שהמחולץ לא מדרדר. הצוות שנמצא למעלה במצוק המיקום נקרא משטח עבודה, ומושכים את המחלץ והמחולץ כלפי מעלה בעזרת קננת וחבלים. המחולץ על פי דבריו נפל שניים שלושה מטרים מהמצוק אבל הצליח לבלום את הנפילה עם הידיים ונחבל קלות בראש ובגוף סיפר אריאל. ברגע שהמחולץ הגיע לקרקע פרמדיק מהיחידה בדק אותו והוא נשלח לקבלת טיפול רפואי באופן עצמאי. בכל זמן החילוץ מסוק של חיל האויר היה בכוננות עם צוות.

כל המחלצים עושים את עבודתם בהתנדבות מלאה כשהם מחזיקים במשרות ועבודות לפרנסתם. איך מקבלים במקומות העבודה את העובדה שאתם מקבלים קריאה ונדרשים לעזוב את העבודה ולצאת לחילוץ?

“אנחנו צריכים את התמיכה ממקומות העבודה, ומגיע להם תודה, והערכהגדולה על כך שמשחררים אותנו לחילוצים. לא תמיד כולם יכולים להגיע, ולכן יש הרבה אנשים ביחידה. חשובה גם התמיכה והגיבוי של המשפחה. לא היינו יכולים להיות ביחידת החילוץ בלי התמיכה של המשפחה, עיקר החילוצים הם בסופי שבוע וחגים בזמן שמטיילים”.

איתי מספר על החילוצים שאף פעם לא ניתן לדעת מה היקף החילוץ והאירוע יכול להתפתח. גם בחילוצי מים ובחילוצים עם סנפלינג צריך לבנות את התשתית לחילוץ ויש הרבה ציוד כבד ונשיאה של הפצועים באלונקות ולכן צריך להיעזר גם בסבלים.

על מנת להימנע מפציעות ולטייל באופן בטוח יחידת חילוץ גולן עם המלצות למטיילים:

לתכנן את מסלול הטיול בהתאם לתנאי מזג אויר.

להתאים את המסלול ליכולת הפיזית של כלל משתתפי הטיול (ילדים וקשישים).

לתכנן את אורכו של המסלול ומשך הטיול, כך שיסתיים לפני רדת החשיכה.

להצטייד בכמות מתאימה של מים (לפחות 3 ליטר לכל מטייל) במזג אויר חם.

להצטייד בטלפון סלולארי ואמצעי הטענה נייד (להימנע מהפעלת אפליקציות “גוזלות” סוללה).

לפני שיוצאים לטייל לעדכן קרובים בדבר המסלול, מועד תחילת הטיול והצפי לסיומו.

לנוע בשבילים מסומנים בלבד, לא לחצות גדרות, ולשים לב לסימוני שדות מוקשים.

להיכנס למים רק במקומות שמשולטים כמותרים לרחצה. שמרו מרחק משיטפונות, ואל תנסו לחצות אותם.

במקרה של אירוע חירום בשטח, יש להתקשר למוקד 100 של המשטרה בהקדם, ולפעול על פי הנחיית המוקד.

אם אין קליטה בטלפון הסלולרי, יש לנסות להגיע בבטחה למקום גבוה ולהתקשר. אנחנו נגיע לסייע אמרו ביחידת חילוץ גולן.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn