שי גולני מנהל שולחן הקיווי במועצת הצמחים ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה, ירון בלחסן, מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות.
צילום: ארגון מגדלי הפירות

בשנים האחרונות חל גידול בהיקפי מטעי הקיווי עומד כיום על כ- 2,400 דונם הממוקמים בעיקר בגליל העליון, בגליל המערבי וברמת הגולן. בימים אלה קטיף הקיווי בגליל ובגולן בעיצומו וימשך עד סוף חודש נובמבר.

המובילים בזני הקיווי הם זן ‘היווארד’ שנקטף בחודש נובמבר, צורתו עגלגלה, צבעו ירקרק וטעמו ארומטי, וזן ‘ברונו’ שצורתו מוארכת וטעמו מתקתק. 

פרי הקיווי שמיועד בעיקר לשוק המקומי ניתן יהיה למצוא בשווקים גם בתחילת הקיץ הודות למחקר ופיתוח של חוקרי מו”פ צפון להארכת חיי מדף המאפשרים את שיווק הפרי לאורך מספר חודשים, תוך שמירה על איכותו, מרקמו וטעמו.

בישראל צורכים בממוצע בשנה כ- 6,000 טון קיווי, כאשר שיא צריכת הפרי הינה בעיקר בחודשי החורף. בחודשי הקיץ המאוחרים לצרכי השלמה בביקוש מתקיים ייבוא של כ- 1,000 טון קיווי. מחיר ממוצע של קילו קיווי לצרכן הינו כ- 14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי הינו כ- 6 שקלים.

ירון בלחסן מנכ”ל איגוד הפירות בישראל אומר כי, למרות הטמפרטורות הגבוהות ששררו בקיץ האחרון יבול הקיווי עלה ויעמוד על כ- 7,500 טון. עלייה של כ- 16% משנה שעברה, אז עמד היבול על כ- 6,500 טון.

שי גולני, מנהל שולחן הקיווי במועצת הצמחים ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה: “הקיווי בעונה זו, הנקטף בימים אלה, מובחר, יפה וטעים במיוחד, בעל המרקם העדין והאהוב, כך שהציבור ייהנה משפע קיווי טעים ובריא”.

חיה רק יהלום, מנהלת מו”פ צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל: “הודות למחקר מתקדם של חוקרי מו”פ צפון אנו מצליחים להתמודד באופן יעיל עם שינויי האקלים ולהגדיל את הערך התזונתי של הפרי על ידי קטיף מאוחר, כך מתאפשרת מגמת שיפור היבולים. זאת לצד השבחת זנים חדשים ועמידים, הנמצאים בפיתוח, במטרה לאקלם אותם בארץ, כאשר המגמה לגדל פרי מתוק יותר ואף לאפשר ייצוא של קיווי איכותי ומיוחד גם לשווקים מעבר לים, בדגש על המדינות האסייתיות”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn