עם פרוץ משבר הקורונה והסגר שהוטל, רבים מצאו עצמם ללא עבודה ופרנסה. סקטורים שלמים נמחקו והפכו תלויים לחסדי המדינה. בעלי עסקים רבים מצאו עצמם עם ירידה במכירות כמעט לאפס ורבים אף טוענים כי הם לפני חרפת רעב. אך יש סקטור אחד שאינו נשחק ואינו נעלם, שומר על יציבות, ואף מגדיל את הונו- המגזר הציבורי והרשויות המקומיות בפרט.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילום: מידע 8

במקביל למשבר הכלכלי שנוצר במדינה עם מאות אלפי מובטלים, ובעלי עסקים שמפעל חייהם נסגר, בתחילת חודש יולי השנה פרסם הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן את דו”ח השכר בגופים הציבוריים לשנת 2018. הדו”ח כולל בתוכו את שכר עובדי המגזר הציבורי ברשויות המקומיות ומעלה שאלות מטרידות ביחס לשכר הבכירים ברשויות המקומיות, וכמה עולה לתושבים שכר הבכירים ברשויות המקומיות, אומנם הדוח שפורסם מתייחס לנתוני השכר לשנת 2018 אך אפשר להניח שגם בשנת 2020 בכרי העובדים ברשויות לא צריכים להיות מודאגים מהמשבר הכלכלי.

הדו”ח שפרסמו משרד האוצר מתייחס לשכר עובדי המגזר הציבורי כמו חברות ממשלתיות, מוסדות השכלה גבוהה, תאגידים סטטוטוריים, ושלטון מקומי. השכר הממוצע בגופים הציבוריים לשנת 2018 הוא 16,233 שקלים.

לצורך בדיקה של שכר הבכירים עובדי הציבור ברשויות המקומיות ערכנו השוואה בין שכר וטרינר, מנכ”ל, מבקר, וגזבר ברשויות המקומיות: עיריית קריית שמונה, מועצה אזורית הגליל העליון, מועצה אזורית מבואות החרמון, מועצה מקומית חצור הגלילית, ומועצה מקומית מטולה ומתייחס לעלות העסקה ממוצעת.

מהנתונים על שכר בכירים ברשויות המקומיות של משרד האוצר עולה, כי שכרם של העובדים הבכירים בעיריית קריית שמונה גבוה במיוחד ביחס לרשויות האחרות באזור. גולת הכותרת של השלטון הנוכחי בראשות אביחי שטרן הייתה להביא את עיריית קריית שמונה לתכנית הבראה ולאחר מכן לתכנית המראה, שתסיים לטענתם את הגרעון שמצויה בו העירייה במשך עשרות שנים. לצורך כך נקטו בעירייה בצעדים לחסכון בגרעון כאשר נעשו קיצוצים נרחבים בגובה מיליונים בתקציב החינוך, העלו ארנונה מעל 6 אחוזים, ערכו סקר מדידות וגבו כסף נוסף מהתושבים. גם בימים אלה, שכר הבכירים ממשיך להיות מנופח וחורג ביחס להצהרות עירייה לחיסכון, שכן לא נשמעה הצהרה לאורך כל החודשים האחרונים בדבר דוגמא אישית וקיצוץ בשכר הבכירים..

נראה כי שכרם של מנכ”ל העירייה ושכרו של הווטרינר הם השכר הגבוהה ביותר המשולם בעיריית קריית שמונה לבכירים ( בהתייחס לשנת 2018).

שכרו של מנכ”ל עיריית קריית שמונה (בהתייחס לשנת 2018) עולה לקופת העירייה סכום של 54,991 שקלים בחודש, ובשנה מגיע לסכום של 659,892 שקלים. נוסף לעלות של וטרינר ששכרו החודשי מגיע לסכום של 54,904 שקלים, ובשנה שכרו מגיע לסכום של 658,848 שקלים.

שכרם של גזבר העירייה ומבקר העירייה עולים לקופה הציבורית קרוב למיליון שקלים בשנה נוספים. ניתן לראות מהנתונים ששכרם של הבכירים בעיריית קריית שמונה הוא שכר גבוהה ביחס לרשויות האחרות באזור שמספקות שירותים זהים. יתרה מכך, שכר הבכירים גבוה ביחס ניכר לשכר הממוצע בגופים הציבוריים לשנת 2018 שעומד על סכום של 16,233 שקלים.

ואכן, ביקורת רבה נשמעת בימים האחרונים על שכרם של הבכירים במגזר הציבורי והרשויות המקומיות שאינו נפגע כלל ממשבר הקורונה ואף עלה, בעוד שכרם של המגזר העסקי נשחק ואף כמעט נעלם ונתונים כעת לחסדי המדינה. היה מצופה מהבכירים בעיריית קריית שמונה לשמש דוגמא אישית ולוותר על חלק משכרם לטובת הקופה הציבורית במיוחד בימים אלה שהציבור נדרש לשלב כוחות יחדיו ולצלוח את המשבר הכלכלי חברתי שפוקד אותנו.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn