צילום: מידע 8

בשבוע שעבר (שלישי) הוגשה תביעה ייצוגית בבית המשפט המחוזי בנצרת כנגד החברה הכלכלית בקריית שמונה שאינה מנגישה את האתר האינטרנט שלה לבעלי מוגבלויות. שביט דרוגר, מגישת התביעה הייצוגית באמצעות עו”ד איתי ארגוב היא אישה בעלת מוגבלות של עיוורון המתניידת בעזרת כלב נחיה. מתוך הבקשה עולה כי, שביט עוסקת ביזמות, מתמחה בנדל”ן, תשתיות, תפעול ואחזקה, פינוי אשפה, שילוט, ותחומים רבים נוספים. לשם קידום מיזמיה היא מפרסמת באתר האינטרנט שלה מכרזים פומביים שמתפרסמים באתרי אינטרנט ציבוריים. בעקבות מוגבלותה, על מנת לעשות שימוש במחשב ובאינטרנט היא נעזרת בתכנת קורא מסך. שביט ביקשה לקבל מידע אודות מכרזים פומביים המפורסמים על ידי החכ”ל באתר האינטרנט. כאשר ניסתה לקבל את המידע הבינה שהאתר אינו מונגש לבעלי מוגבלויות ולא הצליחה להגיע לקישור שנקרא מכרזים. לטענתה החכ”ל אינם מספקים התאמות נגישות לשירותי האינטרנט לבעלי מוגבלויות. ולכן, בעקבות כך נמנע ממנה מידע ואף צומצמה בפניה האפשרות לעשות שימוש באתר האינטרנט של החכ”ל. סיפורה לטענתה ממחיש את הפגיעה בזכויות חברי קבוצת בעלי המוגבלויות, ומתוקף כך נולדה לטענתה התביעה הייצוגית שלפנינו.

לטענת שביט היא פנתה לחכ”ל ביום 8/7/20 בדרישה להנגיש את אתר האינטרנט לבעלי מוגבלויות. ביום 3/8/20 חכ”ל השיבה לפניה של שביט, בה צוין כי החכ”ל התקשרה עם חברה העוסקת בהנגשת אתרי אינטרנט וכי עם סיום התהליך היא תעדכן את שביט על כך שתהליך ההנגשה הסתיים.

לאחר תשובת החכ”ל לפנייתה של שביט היא ביקשה בשנית לקבל מידע מהחכ”ל אודות מכרזים פומביים המפורסמים על ידי המשיבה באתר האינטרנט שלה. אולם, לטענתה גם אז לא חל כל שינוי בהתנהלות החכ”ל לספק התאמות נגישות לשירותי האינטרנט לבעלי מוגבלויות.

לטענת שביט, מתוך הבקשה לתביעה ייצוגית עולה שעקב כך היא חשה חסרת אונים, מתוסכלת וכעוסה, ולטענתה אף כבודה כאדם עם מוגבלות נפגע מכך שהחכ”ל “לא טרחו” כלשונה, לספק התאמות נגישות לשירותי האינטרנט לנכים, ומציינת את העובדה שהמועד החוקי לכך שהחכ”ל היו אמורים לספק שירותי אינטרנט מונגשים לנכים חל לפני שמונה שנים כאשר הותקנו תקנות נגישות השירות, ולמרות הזמן שחלף מהמועד החוקי, ועל אף פנייתה המוקדמת, בחכ”ל לטענתה לא הנגישו את אתר האינטרנט לבעלי מוגבלויות. עוד הוסיפה בבקשה, כי מעבר לכך שתביעה ייצוגית נושאת בחובה פיצוי כספי, מטרתה גם לחייב את החכ”ל לספק התאמות נגישות לשירותי האינטרנט בהתאם להוראות חוק שוויון זכויות ותקנות נגישות השירות.

שביט דורשת בתביעה הייצוגית להפסיק את הפגיעה בבעלי המוגבלויות ולהעניק להם פיצוי כספי. סכום תביעה אישי בסך 1055 ש”ח, כאשר סכום התביעה הקבוצתית לא ניתן להעריך בשלב הזה על פי הבקשה. כאשר שביט טענה בתצהיר שהגישה לבית המשפט כי ניתן להגיע לסכום של עד 2.5 מיליון שקלים גובה הפיצוי אותו ניתן לקבל בבית משפט מחוזי.

מהחברה הכלכלית לא התקבלה תגובה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn