חגיגה בגליל: תוכנית הצפון אושרה השבוע פה אחד בישיבת הממשלה

 

רוב התקציב יוקצה עבור פיתוח ושדרוג כבישים ולטובת הרכבת הקלה מנצרת לחיפה

 

באשכול גליל מזרחי מביעים שביעות רצון: “התוכנית שאושרה תחבר את הגליל להצלחה של מדינת ישראל”

 

 

הבשורה החברתית שחיכו לה תושבי הצפון וראשי הרשויות בשנתיים האחרונות סוף סוף הגיעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, הביאו בפני הממשלה את התוכנית הממשלתית לפיתוח הכלכלי של איזור הצפון בישיבת ממשלה שהתקיימה ביום ראשון האחרון. התוכנית אושרה פה אחד לרווחת תושבי הצפון וכל אותם גופים אשר נלחמו למען אישורה.

 

כזכור, השיק נתניהו לפני כשבועיים, בטקס שהתקיים במעלות תרשיחא, את התוכנית הכלכלית לפיתוח הצפון. בטקס קרא נתניהו לצעירים לקנות בתים בגליל בשביל העתיד: “אנחנו רוצים לבנות כאן את העתיד, העתיד זה אנשים צעירים, העתיד זה תעסוקה. אנחנו רוצים לשלב תשתיות ממשלתיות עם יוזמה ושוק חופשי. אנחנו מדברים על מפעלים ביטחוניים שיעברו לצפון, ומתוכם ייצאו ייצור מתקדם וחדשנות.”

 

 

לאחר אישורה של התוכנית, אמר נתניהו בתגובה: “הממשלה נותנת כאן מענה לצרכים רבים בצפון הארץ. באישור התוכנית אנו עושים צעד נוסף בביטול המושג פריפריה. פיתוח מקומות עבודה וחדשנות יגרמו לצעירי האיזור להישאר, ואנו מקווים שצעירים מהמרכז יעברו צפונה”.

 

שר האוצר משה כחלון, התייחס אף הוא לאישור התוכנית: “אסור לנו שהריחוק ממרכז הארץ ימשיך להוות ביטוי לפערים בשירותים הניתנים לאזרחים. אנו נחושים להביא את אותם הסטנדרטים שמקובלים במרכז הארץ גם צפונה. אי אפשר לדבר במושגים של חברה אחת בלי לפתור אחת ולתמיד את הקשר שבין הריחוק מהמרכז ובין עומק הפערים החברתיים. אחרי שנים של השקעה במרכז ובנגב- הגיע זמן צפון. אני בטוח שהתוכנית הזאת מהווה צעד גדול בכיוון הנכון להגשמת המטרות שלנו”.

 

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ושר הפנים, אריה דרעי: ״אזור הצפון יקבל בשנים הקרובות עזרה במיליארדי שקלים מהממשלה בכל התחומים כדי שהאזור היפה ביותר בארץ יתחזק וישגשג. השקעות הממשלה יהיו בתחומי התשתיות, הרפואה, החינוך, התיירות והעברת בסיסים גדולים של צה”ל צפונה, כפי שעשינו בדרום הארץ. אני משוכנע שההשקעות הגדולות יהפכו את הצפון לחזק ופורח הרבה יותר”.

 

תוכנית הצפון הובאה לממשלה לאחר עבודת מטה אינטנסיבית שהובלה בחודשים האחרונים  על ידי משרד האוצר, בשיתוף עם משרדי הנגב והגליל, הכלכלה והתעשייה. במסגרת התוכנית, שגובשה בשיתוף מלא עם ראשי הרשויות המקומיות ממחוז הצפון ונציגי האשכולות האיזוריים, יושקעו כ- 15 מיליארד שקל על ידי משרדי הממשלה וקרן קיימת לישראל בפיתוח הכלכלי של איזור הצפון, בו קיימים פערים משמעותיים בנתוני התעסוקה, הבריאות ואיכות החיים ביחס לשאר המדינה.

 

ההשקעה המהותית בתוכנית, כ-12 מיליארד שקלים, תעבור לטובת ההשקעה בתשתיות התחבורה והגדלת הנגישות התחבורתית. התוכנית כוללת השקעה מסיבית בפרויקטים שונים כגון: הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת והארכת קווי המטרונית מחיפה לערים הסמוכות.

 

כמו כן, במסגרת התוכנית ישקיעו למעלה מ-650 מיליון שקלים על מנת לקדם ולהגביר את הפעילות העסקית בצפון במהלך השנתיים הקרובות: 90 מיליון שקלים יוקצו על מנת לעודד מעבר חברות לצפון, 60 מיליון שקלים ליצירת מקומות תעסוקה איכותיים, ועוד 60 מיליון שקלים לגיבוש תוכנית להעלאת הפיריון בתעשייה ופיתוח ושדרוג אזורי תעשייה. בנוסף, יוקצו תקציבים אשר יפעלו למען קידום חברות בעלות יצור מתקדם ולמען חיזוק עסקים קטנים ובינוניים על ידי מתן ייעוץ והקמת חממות עסקיות.

 

גם בתחום החינוך, בו קיימים פערים משמעותיים בין תושבי הפריפריה למרכז הארץ, יוקצו סכומים נדיבים להשקעה בפיתוח החינוך בצפון: 20 מיליון שקלים יוקצו להפעלת תוכנית לצמצום הפער הדיגיטלי, 210 מיליון שקלים לפיתוח ההון האנושי בתחום החינוך, 600 מיליון שקלים לבינוי כיתות לימוד וגנים חדשים ו-50 מיליון שקלים לקידום בית הספר לרפואה בצפת.

 

עוד מהתוכנית שאושרה, בתחום המחקר יפעלו למען הקמת חממה ביו טכנולוגית, חיזוק מרכזי המחקר והפיתוח, והקמת מכון מחקר בתחום פיתוח המזון ותזונה. בתחום התיירות, ישקיעו בפרויקטים בתחום המלונאות, ובאירועי תרבות וספורט תיירותיים.

 

בתחום הבריאות, 235 מיליון שקלים יוקצו לבינוי ופתיחת מיטות בבתי החולים, 520 מיליון שקלים יוקצו ליישום תוכנית מערכתית לקיצור תורים, 340 מיליון שקלים יוקצו לתוספת שכר לרופאים בבתי חולים ממשלתיים, ו-60 מיליון יוקצו לקיצור תורים ל-MRI. כמו כן, על פי התוכנית, יוקצו תקציבים על מנת לשפר את איכות הרפואה ולשדרג את בתי החולים באיזור.

 

מאשכול גליל מזרחי נמסר בתגובה: “התוכנית שאושרה יוצרת הזדמנות יוצאת דופן שתחבר את הגליל להצלחה של מדינת ישראל. מדובר בתוכנית שנבנתה במשך שנתיים על ידי מנהיגות אזורית גלילת, שכוללת ראשי רשויות, נשיאי מכללות, מנהלי בתי חולים ואנשי תעשייה שעבדו ביחד וייצרו תוכניות אסטרטגיות שמותאמות לצרכי האיזור ומייצרות הזדמנויות שיובילו לפיתוח כלכלי של הגליל, שישפיע באופן ישיר גם על כלכלת ישראל. התוכנית מהווה תחילתה של דרך ואסטרטגיה לפיתוח הכלכלה והחברה בגליל. כעת אנו נערכים לקראת יישום התוכנית בשטח וגיבוש תוכנית משלימה רחבת היקף, שתענה על היעדים האסטרטגיים שהצבנו. נמשיך לפעול למען פיתוח הגליל”.

 

אך מאחורי מעטפת האיחולים והברכות הלבביות, פרסם השבוע ח”כ חיים ילין, פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, שאולי חשף קצת יותר מדי מסיור שקיים בקרית שמונה יחד עם ראש העיר ניסים מלכה. בפוסט כתב ילין: “הבוקר (יום א’), במסגרת תפקידי כיו”ר משותף בשדולת קו העימות בכנסת (יחד עם יפעת שאשא ביטון ועמר בר לב) הגעתי לסיור בקרית שמונה כדי לראות את המוכנות הביטחונית של  העיר ואת הרקמה החברתית שלה. כדבריו של ראש העיר ניסים מלכה, כי לקריית שמונה ‘הבטיחו, מבטיחים ויבטיחו, אך כלום לא מתקיים’, הבנתי את המצוקה הגדולה אליה נקלעה העיר ואמרנו לו כי נמשיך להילחם בכנסת על חיזוק העיר, רווחת תושביה וביטחונה”.

 

מדובר עיריית קרית שמונה נמסר בתגובה: 

“בימים אלה אני שוקד יחד עם ראש הממשלה ואנשיו על גיבוש תוכנית נקודתית לעיר במסגרתה יועברו מיליוני שקלים לפרויקטים ותוכניות רבים ברחבי העיר. אנו מודים למשרדי הממשלה ובעיקר לראש הממשלה ואנשיו ולשר האוצר שהוכיחו כי הם לא רק מדברים אלא בעיקר עושים. כל הדברים שנאמרים על ידי אחרים בשמי הם לא באחריותי ואיני מתכוון להתייחס לכל אמירה שאחרים כותבים בשמי. בהזדמנות זו אני מודה לחברי הכנסת שהגיעו בתחילת השבוע לסיור חטוף בעיר ומזמין אותם להבא לפגישת עבודה רצינית יותר בנוגע לתוכנית הממשלתית לחיזוקה של קריית שמונה”.

 

התוכנית לפיתוח הכלכלה והחברה בצפון 2017-2018 – עיקרי התוכנית 

 

תעסוקה

  • עידוד מעבר חברות, בדגש על תעשייה עתירת ידע – 90 מיליון ₪
  • פיתוח ושדרוג אזורי תעשייה – 138 מיליון ₪
  • יצירת מקומות תעסוקה איכותיים – 60 מיליון ₪
  • גיבוש תוכנית להעלאת הפיריון בתעשייה המסורתית – 60 מיליון ₪
  • חיזוק עסקים קטנים ובינוניים על ידי מתן ייעוץ והקמת חממות עסקיות – 44 מיליון ₪

 

מחקר

  • תמיכה במגה מו”פ אזורי (מחקר ופיתוח חקלאי) – 53 מיליון ₪
  • בינוי וחידוש מעבדות בשני מרכזי מו”פ – 30 מיליון ₪
  • הקמת חממה ביו-טכנולוגית – 27 מיליון ₪

 

בריאות

  • בינוי ופתיחת מיטות בבתי החולים – 235 מיליון ₪ (4 שנים)
  • תקבולים מוגברים עבור מטופלים לקופות החולים – 740 מיליון ₪ (4 שנים)
  • יישום תוכנית מערכתית לקיצור תורים – 520 מיליון ₪
  • תוספת שכר לרופאים בבתי חולים ממשלתיים – 340 מיליון ₪ (4 שנים)
  • שיפור איכות הרפואה – תוכנית למניעת זיהומים, שיפור ותימרוץ פגיות רפואה דחופה – 240 מיליון ₪ (4 שנים)

 

חינוך והשכלה גבוהה

  • בינוי כיתות לימוד וגנים חדשים – 600 מיליון ₪
  • מגורי סטודנטים במכללות – 140 מיליון ₪
  • קידום בית הספר לרפואה בצפת – 50 מיליון ₪
  • פיתוח ההון האנושי בתחום החינוך – 210 מיליון ₪
  • הפעלת תוכנית לצמצום הפער הדיגיטלי – 20 מיליון ₪

 

תחבורה

  • פיתוח ושדרוג כבישים – 85, 79, 73, 71, 65, 859, 781, 89 – 3.636 מיליארד ₪
  • רכבת קלה מנצרת לחיפה – 9 מיליארד ₪
  • הארכת מטרונית חיפה – 2.6 מיליארד ₪

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn