נופשים ומטיילים רבים חזרו לנפוש בחדרי האירוח והמלונות בגליל העליון ורמת הגולן בחג שבועות, שהיו בתפוסה מלאה ועמדו בתקן “התו הסגול” לתיירות. יחד עם המלונות נפתחו אתרי השייט והמסעדות. בתחילת משבר הקורונה בתי המלון בארץ היו הראשונים לספוג פגיעה כלכלית עם ביטולים רבים של אורחים עוד לפני החלטת המדינה לסגור מלונות בכדי למנוע התקהלות. היום הם הראשונים בחזית התעוררות ענף התיירות ועידוד המשק לצמיחה.

ענף התיירות היה הראשון לספוג פגיעה במשבר הקורונה עם סגירה של בתי מלון, והוצאה של עשרות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום, וכל זאת לפני חג הפסח ופתיחת עונת התיירות. בעלי המלונות אמרו בחודש מרץ בתחילת המשבר כי הפגיעה היא אנושה, עם הפסדים של מיליונים, ונזקים כלכליים שיאלצו לספוג בעצמם, אך עדיין יש תקווה והם מקווים לחזור לענף התיירות בסיום המשבר. ואכן, בשבועות האחרונים נראים ניצנים של התאוששות בענף התיירות בארץ ובגליל העליון בפרט. בתי המלון ונותני השירותים הנוספים לתיירות באזור חזרו לפעילות ראשונה עם הנחיות חדשות להתנהלות בענף התיירות.

דורון קרן מנכ”ל הגושרים מלון בטבע אומר שההרגשה לחזור לפעילות היא כייף גדול לאחר חודשיים וחצי של הפסקת פעילות שמעולם לא הייתהבעבר. לחזור לפעילות במלון היה אושר גדול מבחינת מנהלי המחלקות והעובדים שהתעניינו כל יום בזמן הפסקת הפעילות מתי חוזרים. דורון אומר, כי הגושרים מלון בטבע נפתח שבוע לפני חג השבועות. בהתחלה נפתחו 30 חדרים כדי לתת למערכות תפעול המלון לחזור לפעילות, וכל שבוע נפתחו חדרים נוספים. בימים אלה, במלון הגושרים נפתחו 70% מחדרי המלון. מאז הודעת הפתיחה בתחילת חודש מאי יש הזמנות בלתי פוסקות לשבועות קדימה. דורון מסביר כי הגליל העליון תפס תאוצה בלתי רגילה בשנים האחרונות מאזור אנונימי לאזור המועדף בארץ ועכשיו עם הקורונה יקבל עדיפות נוספת לתיירות פנים. הגליל העליון היה עם מספר נדבקים מועט ונחשב למקום בטוח מקורונה. 

דורון מספר על תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ שהחלו הסימנים הראשונים כי ענף התיירות לקראת משבר רציני ולא בר חלוף. בהתחלה נכנסנו להלם של מה עומד להיות, אומר דורון, וכל יום שחלף המשבר הפך להיות יותר מוחשי. בנפטר הראשון שהיה מצער אנחנו הרגשנו שיוצאים לדרך לא ידועה ולא ידענו כמה זמן ימשך המשבר. ומוסיף כי ב 14 לחודש מרץ האורחים האחרונים ביטלו את ההזמנה האחרונה והבנו שאנחנו סוגרים את המלון וזאת הייתה החלטה מהקשות שבחיי ולהגיד לעובדים במלון שהוא נסגר.

דורון אומר כי המטרה היא להחזיר את כל העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום. ומסביר כי אין כרגע תפוסה מלאה בבית המלון והעבודה היא בעיקר בסופי שבוע, אין עדיין תיירות נכנסת, וקבוצות גמלאים, ועובדים עם כמות מועטה של אורחים בודדים באמצע שבוע. זה עדיין לא מצדיק את ההחזרה של כל כמות העובדים, אבל חזרו לעבוד בהגושרים מלון בטבע כמעט 50% מהעובדים. 

וכל זאת לצד תפעול המלון שהשתנה בעקבות הנחיות משרד הבריאות. עם ההנחיות החדשות במלון עמדת הקבלה היא עם מחיצות שקופות להפרדה, האורחים צריכים לשהות במלון עם מסיכות, והעובדים עובדים עם מסיכות. הקפדה יתרה נעשית בתחום מזון ומשקאות כאשר מלצרים וטבחים עובדים עם מסיכות וכפפות. ההגשה בחדר האוכל היא עם כלים חד פעמיים, כאשר אין בופה בחדר האוכל כפי שהיה עם אפשרות בחירה אלא השירות שניתן לאורחים הוא על ידי מלצרים שמגישים לאורחים את הארוחה ישירות לשולחן. העבודה הרבה יותר קשה עם ההנחיות החדשות אומר דרור, ומתייחס גם להפסד הכלכלי בעקבות הביטולים בתקופה המשמעותית בשנה בתיירות הפנים ואומר, כי אם תיירות הפנים תחזור, והגמלאים יחזרו לנפוש בחודשים הקרובים, אולי יהיה אפשר להתאזן עד סוף השנה. דרור אומר כי גם השמיים שסגורים לתעופה לרב היעדים בעולם יכולים להוות איזון כלכלי לענף התיירות בארץ כיוון שתיירות עדיין לא בטוחה, גם אם היעדים הוכרזו בטוחים. הכי בטוח כרגע היא תיירות פנים ובמיוחד בגליל העליון שמותאם לנופשים בתקופה זאת של השנה לאחר הקורונה.

דרור אומר שתגובות האורחים חיוביות לשינוי עם ההנחיות החדשות. האורחים שמגיעים היו סגורים בבית מספר חודשים והם מבינים שהם מגיעים לחופש מעט שונה. הגושרים מלון בטבע מתאפיין במרחבים והחדרים מפוזרים, יש פעילות במלון למשפחות ופינת חי. מבנה המלון הוא יתרון לנופשים דווקא בתקופה זאת ואנחנו מזמינים את כולם לבוא ולהנות משירות ופעילות במלון.

דיתי גולדשטיין מנכ”לית תיירות עין זיוון אומרת כי ההרגשה מצוינת לחזור לעבודה ולשגרה ויש תחושה “שאנחנו יכולים לנצח הכל”. הביקוש לחופשה ואורחים שמגיעים וחיכו לחופשה מרגיש טוב יותר. ומסבירה כי מבחינת הישראלים מרגיש שהם היו סגורים בבית במשך הרבה מאוד זמן. יש הזמנות רבות , משפחות שרוצות לצאת לחופשה, אין להם את האופציה לטוס לחו”ל ולכן התיירות פנים נהנים מאלפי ההזמנות שמגיעות. מבחינת ההנחיות של משרד הבריאות דיתי אומרת שבמלון עין זיוון פשוט עבורם לשמור על ההנחיות כיוון שכל החדרים הם קרקע חד קומתי מפוזרים במרחבים של מדשאות. ארוחות הבוקר נעשות על פי שעות, ובחלוקה של האוכל לשולחן האורחים, או בחדרים בבקתות, לאכול את הארוחות באופן פרטי. אזורים שבהם היה ריכוז אורחים כמו בלובי לא נפתחו, והפעילות היא ללא התקהלות.

דיתי אומרת שהמשך השנה מבחינה כלכלית הוא מאתגר, והיא משערת כי בחודש יולי עד סוף השנה  נראה תיירות ישראלית, וגם הקבוצות יחזרו לנפוש. מרגישים את ההתעוררות, אבל מקווים להצליח להתאזן בעקבות ההפסדים הקשים שהיו במשך החודשיים של משבר הקורונה כאשר המלונות סגורים. אומרת דיתי ומוסיפה, אנחנו רוצים לתת לאורחים בעיקר תוכן מחוץ למלון, כמו בוסתן לקטוף דובדבנים, מסלולים לטיולים לאזור, יקבים, מפעל לשוקולד, וכל מה שיש לעין זיוון להציע לנופשים במרחב הפתוח.  

דורית אלמליח, מנכ”לית עמותת התיירות “ארץ הגליל” אומרת, כי התיירנים שמחו להתחיל להפעיל את העסקים שהיו מושבתים זמן רבומוסיפה, כי מאחר והשמים סגורים בתעופה, רוב הישראלים יבלו בחופשות בישראל ועל הממשלה לתמוך ולעודד את ענף התיירות בארץ, לטובת פרנסת כולם.

בתחילת חודש מרץ כאשר ענף התיירות והמלונאות היו הראשונים להיפגע עם ירידה מוחלטת בפעילותו הפסדים רבים דורית הייתה מודאגת שכן לא היה ידוע מתי תחזור הפעילות ועד כמה קשה תהיה הפגיעה עבור ענף התיירות ואם תתאפשר פתיחה של עונת התיירות לפחות בקיץ. אלה הן בעיקר השאלות שהטרידו את מנכ”לית עמותת התיירות ארץ הגליל. והיום שלושה חודשים לאחר מכן כאשר המדינה הודיעה כי ניתן לפתוח את עונת התיירות בהתאם להנחיות משרד הבריאות עם שגרה חדשה של נופשים דורית אלמליח אומרת, שהיא עדיין מבולבלת מהחזרה לשגרה בענף התיירות, אך יש שמחה והתרגשות מצד התיירנים ובעיקר מהמטיילים. מרגישים שהישראלים היו סגורים והם זקוקים לחופשה, אומרת דורית.ומסבירה, כי צריך לדרוש מהמדינה את המענקים שמקצים לתיירות, שיהיו מענקים בתיירות גם לגליל העליון. התיירנים וראשי הרשויות צריכים לדעת לדרוש מהמדינה את המענקים כדי שהאזור יחד בשיתוף פעולה יצא מהמשבר, אומרת דורית. ומסבירה כי כרגע יש תפוסה מלאה לשבועות הקרובים בבתי המלון ובענף התיירות בכלל שכולל את תיירות השיט, טיולי ג’יפים ומסלולים טיולים מותאמים למשפחות בתפוסה מלאה. לדעתה ענף התיירות לא יחווה התאוששות השנה, על אף תיירות הפנים שעתידה לשגשג בעקבות שמיים סגורים לרב המדינות בעולם שעדיין מתמודדות עם משבר הקורונה.

דורית קוראת לראשי הראשויות, תיירנים, ומשרדי הממשלה לדאוג לתיירות הפנים בצפון באמצעות מענקים ופיצויים לבעלי העסקים שחוו הפסדים של מיליוני שקלים. ומסבירה כי התיירות בצפון היא המתאימה ביותר להנחיות משרד הבריאות בגלל אופי המלונות והתיירות. תיירות שסביבה נותני שירות רבים שהם חלק בלתי נפרד מהענף, ואומרת, כי הקורונה הביאה איתה הזדמנויות חדשות שיביאו לשגשוג ופריחה בעתיד בענף התיירות ובגליל העליון בפרט. באמצעות שיתופי פעולה בתיירות הפנים, קבלת פנים טובה לאורח, ויצירתיות ניתן יהיה לחזור לשגרה. דוריתצופה כי חודשי הקיץ יהיו עמוסים מאוד בעיקר בזכות שפע המים והנחלים ואטרקציות השיט עם תפוסה מלאה בסופי השבוע אך גם במהלך השבוע עם סיום שנת הלימודים בבתי הספר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn