הורי הילדים בחינוך המיוחד בבית הספר קורצ’אק שבתו במשך חמישה ימים וחזרו לבית הספר. ההורים לילדים בגנים הארוכים מתכננים שביתת אזהרה ביום שני הקרוב ברחבת העירייה כנגד המודלים לגנים ארוכים שהוצעו להם. בבית הספר תיכון ‘דנציגריוצאים במכרז למפעיל חדש ונראה כי זהו סוף דרכה של רשת התיכונים ‘דרכאבקריית שמונה. לצורך כך ערכנו ראיון עם סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי מחזיק בתיק החינוך.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילום: מידע 8

ההורים לילדים בגנים הארוכים הודיעו כי הם מתחילים בשביתת אזהרה ביום שני הקרוב ברחבת העירייה בעקבות התנגדותם למודלים לגנים ארוכים שהוצעו עבורם ושמחירם גבוהה במאות שקלים מהמחיר שמשלמים כיום. לאור המצב נראה שבמחלקת החינוך בעירייה החליטו על מודל חדש כאשר שעות פעילות הם מהשעה  07:00 בבוקר עד 16:30 אחר הצהריים. הגן יהיה מוגבל ל – 27 ילדים עם נוכחת קבועה של גננת ו – 2 סייעות, כולל בחופשות. עם תקציב ייעודי למתכלים והסעות, ותקציב לארוחת בוקר במחיר של 1160 ש”ח.

בחופשת חג החנוכה האחרונה לא הייתה נוכחת גננת בגן דבר שהשפיע על סדר היום בגן וחלק מההורים נאלצו להחזיר את הילדים הביתה. לאחרונה הודיעו להורים כי הם נדרשים לבחור מבין ארבעה מודלים שהוצעו עבורם שיקרים במאות שקלים מהמודל הנוכחי שמחירו עומד על 1005 ש”ח לחודש.

ההורים סרבו בתוקף למודלים שיקרים במאות שקלים. המודל החדש שהוצע להורים שהעלות שלו 1160 ש”ח מתאפשר בעקבות קיצוצים בסייעת נוספת שאותה נדרשת לממן הרשות בעקבות טענות של יחזקאלי כי כל גן מייצר גרעון של כ – 115,000 ₪ ובסה”כ מעל 800,000 ₪ בשנה, חיסכון שבעיריית קריית שמונה מנסים לייצר.

לאחרונה קיבלו ההורים הודעה על כך שיערכו קיצוצים בגובה 400 ש”ח בתשלום הדו חודשי בתקציב השוטף של הגן שכולל חומרי ניקיון וכל מה שנדרש לתחזוקה שוטפת בגן.

 

צילום: מידע 8

סגן ראש העיר יחזקאלי אומר כי במערכת הגנים בקריית שמונה יש 878 ילדים מתוכם 56 בחינוך המיוחד, 182 ילדים בגנים הארוכים ו – 640 ילדים בגנים הרגילים. וכי באגף החינוך מבינים את הצורך של הורים עובדים בגנים עם שעות ארוכות יותר ובעיקר בחופשים על מנת להבטיח להורים ראש שקט בעבודה. יחד עם זאת אומר יחזקאלי שצריך להבין שההבדל בין גן רגיל לגן ארוך הוא לא רק בהבדלי שעות, הוא במגוון שירותים נוספים שלא ניתנים בגן רגיל. הגנים הארוכים עובדים מ 07:00 בבוקר ועד השעה 17:00 אחר הצהריים לעומת גנים רגילים שעובדים מהשעה  07:30 בבוקר ועד השעה 16:00. גן ארוך מוגבל ל 27 ילדים בעוד שגנים רגילים לא מוגבלים במספרהילדים בגן. בכל גן ארוך יש גננת ו – 2 סייעות, בעוד שבגן רגיל גננת וסייעת אחת (משרד החינוך מממן סייעת נוספת רק בגן טרום חובה מעל 30 ילדים בגן ארוך כאמור המספר מוגבל ל 27 ולכן מימון הסייעת השנייה במלואו הוא על הרשות) ,בכל חופשות הגן תעבוד  גננת ו – 2 סייעות בעוד שגנים רגילים יצטרכו לשלם בנפרד על קייטנה עם 2 סייעות בלבד.

בנוסף אמר יחזקאלי כי קיים תקציב ייעודי לארוחת בוקר עשירה בסכום של 2,500 שח לחודש, בעוד שילדי גן רגיל מביאים סנדוויץ מהבית. למרות שחשוב לציין כי ההורים משלמים על כך. עוד אמר יחזקאלי כי “קיים תקציב ייעודי לרכישת חומרים מתכלים שהוא פי 9 ממה שילדים בגן רגיל מקבלים.

נראה כי עיקר ההחלטות של הרשות נובעות מהרצון לקצץ בתשלום של העירייה ואומרים כי “אמנם ההורים משלמים 1005 ₪ לחודש ועדיין גם לאחר התשלום הזה כל גן מייצר גרעון של כ – 115,000 ₪ ובסך הכל מעל 800,000 ₪ בשנה. רק שנהיה ברורים תושבי קריית שמונה ממנים מכיסם 182 ילדים בגנים הארוכים בסכום כולל של מעל 800,000 ₪ יותר מאשר ילדי הגנים הרגילים. אנחנו חושבים שזה לא שוויוני ולא מוסרי. יש גם לא מעט הורים עובדים בגנים הרגילים ולא סתם מופעלות בגנים אלו תכניות יוח”א ומיל”ת והזנה שהגנים הארוכים נהנים מהם בדיוק באותה צורה אמר יחזקאלי.

צילום: מידע 8

ההוצאה הנוספת על גנים ארוכים נראית לרשות לא סבירה. לטענתם נעשה מחקר מעמיק כאשר ברשות נפגשו עם הגננות וסייעות הגנים שהבהירו חד משמעית שרוב מכריע של הילדים יוצא עד השעה 16:30 ואולי לעיתים נשאר ילד אחד עד השעה 17:00 בגן. ברשות טוענים כי הם הבינו שההוצאה על חומרים מתכלים היא פשוט בלתי סבירה לטענתם ובדקו מה קורה במרחבומצאו לטענתם כי ברוב הקיבוצים הגנים פועלים מהשעה 07:00 בבוקר ועד השעה 16:00 , וההורים משלמים בין 1,400 ₪ – 1,800 ₪ לחודש. בטבריה משלמים 1,100 ₪ אבל הרשות מגבילה ל -3 גנים ואין גננות בחופשות. בחצור ההורים משלמים רק 700 ₪ אבל הגן עובד מ 07:30 – 16:00 עם מעל 30 ילדים, בלי ארוחת בוקר ובלי גננות בחופשות.

פעלנו בצורה שקופה מול ועד ההורים, פרשנו בפניהם את כל הנתונים, ישבנו איתם על התמחירים והסברנו להם האופציות השונות, הקשבנו לטענות מוצדקות וגם תיקנו טעויות. להבנתנו ולאחר התייעצות עם ועד ההורים ושיחות עם הגננות המודל הנכון ביותר הוא מודל הפעלה של עד השעה 16:30 שכולל גם גננות בחופשות, שירות שבשנה הנוכחית הרשות לא מחויבת לו. ולכן התמחור המסתמן הוא 1,160 ₪ לחודש והוא תמחור שלוקח בחשבון רק את השירותים הנוספים שילדים בגן ארוך מקבלים לעומת ילדים בגן רגיל. כאבא לילד בגן ארוך אני חושב שזה מודל נכון מידתי וצודק“. אמר יחזקאלי.

צילום: מידע 8

אריק מלאכי, ועד הורים גן נרקיס: “שביתת האזהרה היא כתוצאה מאטימות של הנהלת העיר הנוכחית. ועל פי משנתו של ראש העיר אביחי שטרן. ומאחר שאין כוונה לעירייה בשלב הזה להתפשר בנושא הגרעון בשוטף והם בדעה שההורים צריכים לשאת בנטל מה שמנוגד מהותית למדיניות רשויות אחרות במדינה לגבי גרעון בחינוך שבאופן עקרוני לא מושת על ההורים בכל מקרה. מבחינתו של ראש העיר לכאורה אם אנחנו רוצים להוזיל בעלויות גם המזון שהילדים מקבלים עלול להיפגע. כמובן שזה צעד ראשוני המחאה. ברמה האישית אני חושב שיש זילות ומוסר כפול שראש העיר פוגע בילדים בחינוך של העיר על ידי קיצוץ רוחבי של 4.3 מיליוני שקלים. ומצד שני ראש העיר מגיע לגנים כחלק מקמפיין ומנסה ליצור אמפתיה שאין בה שום כוונה למעט ייסורי המצפון שלו. זהו צעד ראשוני בהחלט כשבתווך נמשך המשא ומתן ובכל מקרה ועד ההורים לא יסכים לשלם שכר לימודים שנתי שגבוהה משכר לימוד שנתי בתואר שני באוניברסיטה. כולם מסכימים שחינוך הוא “פרה קדושה” בכל הרשויות בארץ גם במחיר של רווח והפסד”.

שביתה נוספת השבוע בכיתת חינוך מיוחד בבית הספר קורצ’אק שלא התחילו עדיין את שנת הלימודים כסדרה כשההורים מעלים טענות קשות על אלימות בכיתה ומחסור באנשי מקצוע מתאימים לילדים. ההורים אומרים כי ילדי לקות למידה לומדים יחד עם ילדי עיצוב התנהגות ולא כפי שנדרש להפריד בין הכיתות. ההורים העלו טענות על כך שלילדים חסר תכנים מעשירים כמו החווה החקלאית ופעילות ספורט וטניס שהילדים היו מקבלים בעבר. ההורים טוענים כי שנת הלימודים הנוכחית קשה מאוד עבורם וכי אצל חלק מהילדים חלה נסיגה בהתקדמות האישית. חלק מההורים אף אמרו כי הם מעוניינים לעזוב את מערכת החינוך בעיר. בעקבות זאת ההורים החליטו לפתוח בשביתה שכאמור הסתיימה ביום רביעי כשההורים החזירו את הילדים לבית הספר.

 

צילום: מידע 8

בנושא חינוך מיוחד בדגש על בית הספר קורצ’אק אמר יחזקאלי כי מי שטוען לפגיעה במערכת החינוך המיוחד עושה עוול להורים, לילדים ולכל עובדי ההוראה והסיוע במערכת החינוך המיוחד. יש לנו מערך חינוך מיוחד איכותי שכולל את בית ספר רננים, בית ספר גוונים לילדים על הרצף האוטיסטי, 6 גני חינוך מיוחד ו-10 כיתות משולבות בבתי ספר רגילים. ההחלטה על תקצוב מערך החינוך המיוחד הוא של המדינה, משרד החינוך באמצעות המתי”א. ברגע שוועדת השמה החליטה כי ילד מסוים מוגדר כחינוך מיוחד לעירייה אין בכלל שיקול דעת המדינה מממנת 70% מהעלות והעירייה מחויבת לממן 30%“.

סגן ראש העיר יחזקאלי בתגובה לשביתת ההורים אמר כי בשבועות האחרונים בית ספר קורצאק היה בכותרות בעקבות האשמות שנעשה קיצוץ תקציבי שהוביל לבעיות אלימות. מדובר פשוט בלשון הרע והטיית הציבור. לא קוצץ שקל אחד נהפוך הוא מרגע שנודע לנו שקיימת בעיה שהיא תולדה של מכלול של סיבות ולא של כסף! קיימנו תכנית התערבות של מספר גורמים מקצועיים שבעקבותיה אף הוספו משאבים, תוך התניה והבנה כי נדרשת מעורבות ושותפות של ההורים כדי לוודא שהוספת המשאבים לא תעשה יותר נזק מתועלת. בין המשאבים שהוקצו על פי החלטת הגורמים המקצועיים במשרד החינוך הם: שעות נוספות של סייעת, תכנית העשרה, שעות עיצוב התנהגות ועוד. ושוב אני מדגיש במקרה זה משאבים זה לא העיקר.

בחודש הקרוב תתפרסם הטיוטא למכרז חדש לבית הספר התיכון דנציגר שכפי הנראה יכלול גם מפעיל חדש וחוזה ההתקשרות מול רשת תיכונים ‘דרכא‘ מסתיים.

בנושא בית ספר דרכא ומכרז רשתות להפעלת תיכונים אמר יחזקאלי כי “יש לנו שיתוף פעולה טוב עם רשת דרכא ואנחנו מרוצים מהקשר איתם ואם לא היינו צריכים לא בטוח שהיינו יוצאים למכרז. יחד עם זאת חוזר מנכ”ל משותף של משרד החינוך ומשרד הפנים מחייב את הרשות המקומית ליציאה למכרז להפעלת התיכונים אחת לחמש שנים. אנחנו בכתיבת טיוטא סופית של המכרז ונפרסם אותו בחודש הקרוב. מאמינים שרשת דרכא תתמודד יחד עם רשתות נוספות וועדת המכרזים תבחר את הטובה ביותר בהתאם לקריטריונים כפי שהוגדרו בחוזר המנכ”ל. יש לנו חובה לשמור על עובדי ההוראה ועובדי המנהלה בכל מקרה וכך נעשה“. והוסיף כי “אנחנו עומדים בפנינו אתגרים רציניים. להכין את הילדים שלנו למאה ה-21 ולקדם פדגוגיה מוטת עתיד השאלה שאנחנו שואלים את עצמינו יום יום היא ילד שמתחיל היום כיתה א, לאיזה עולם הוא ייצא בעוד 18 שנה ואיך הוא יהיה מוכן לכך? העולם משתנה בקצב מסחרר בטכנולוגיה, חדשנות, יזמות ויצירתיות ואנחנו חייבים שמערכת החינוך שלנו תהיה מותאמת ומוכנה. זה משפיע גם על התכנים הנלמדים בבית הספר וגם על צורת הבינוי של בתי הספר. אנחנו עושים רה ארגון כולל באגף  החינוך ומעוניינים לשפר השירות לתושבים. אנחנו מקדמים כתיבת  תכנית אב חדשה בתחום החינוך שתקיף את כל התחומים יחד עם מנהלת המחוז הגורמים המקצועיים, מנהלי בתי הספר והנהגת ההורים. אנחנו עוסקים רבות בחיזוק בתי הספר ושיפוצם, לעיצוב בית הספר יש השפעה דרמטית על הפדגוגיה. אנחנו בוחנים את כל חצרות הגנים בימים אלו ומעוניינים לחדש את חצרות הגנים, ראש העיר גייס כסף ייעודי לנושא זה. בהזדמנות הזו אנחנו רוצים להגיד תודה גדולה לצוות האולפנית בראשות נפתלי קראוס ולוועד ההורים של האולפנית לצד מתנ”ס בית ונקובר בניהול של אלעד קוז’קרו, נועה ניניו ולשמעון אב הבית על האירוח החם של בית ספר רמב”ם בזמן הליך השיפוץ והחיזוק. אנחנו רוצים למסור את הערכתינו הרבה לכל הצוותים החינוכיים בבתי הספר והגנים ממנהלות ומנהלים, מורים, גננות, סייעות, מזכירות, אבות בית, מאבטחים ומנקות על עבודתם המסורה. אני רוצה להביע הערכה עמוקה לשותפתי לדרך חן אדלר. חןבחרה להיות מאוד פעילה ומעורבת בחינוך מתוך ראיית שטח תוך הצבת סטנדרטים מתאימים. צריך לזכור שחן היא חברת מועצה בהתנדבות שבמקביל עובדת במשרה מלאה ואמא ל-4 בנות. תודה לראש העיר אביחי שטרן על הגיבוי ועל השותפות בכלהמהלכים שאנחנו עושים. שבת שלום“.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn