צילום: המכללה האקדמית תל חי

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים תקיים שתי הרצאות מרתקות על תגליות בתחומי הביוכימיה והפסיכולוגיה ביום רביעי, כ”ט באדר א’ תשפ”ב, 2 במרס 2022, בשעות 11:30–13:00, באודיטוריום זרנגין שבמכללת תל חי. ההרצאות פתוחות לסטודנטים ולציבור הרחב ללא תשלום.

המפגש ישודר בשידור חי בעמוד הפייסבוק של המכללה האקדמית תל חי בערוץ היוטיוב של המכללה ובאתר האקדמיה. את המפגש יפתח נשיא מכללת תל-חי הנכנס פרופ’ אליעזר שלו, ואת הדיון ינחה פרופ’ דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

המפגש יעסוק בתגליות מתחומי הביוכימיה והפסיכולוגיה. המרצה הראשון הוא חבר האקדמיה, זוכה פרס נובל פרופ’ אברהם הרשקו מהטכניון – מכון טכנולוגי לישראל. פרופ’ הרשקו יציג בהרצאתו את מערכת האוביקוויטין לפירוק חלבונים ואת תפקידיה בבריאות ובחולי. חלבוני התאים בגוף החי מתקיימים במצב של תחלופה דינמית אשר כוללת יצירה ופירוק, כאשר לפירוק החלבונים תפקידים חשובים, כגון סילוק חלבונים לא תקינים והפסקת פעולת חלבונים המבצעים תפקידי בקרה. חלבוני התא מסומנים לפירוק באמצעות קישור לאוביקוויטין, חלבון קטן המצוי בכל התאים. בגוף הבריא מערכת האוביקוויטין מבצעת תפקידים בסיסיים, כגון בקרת חלוקת התאים, התגובה החיסונית והתפתחות העובר. פגיעה בפעילות מערכת האוביקוויטין גורמת למחלות כגון סרטן ומחלות הפוגעות במוח. למידע זה חשיבות בפיתוח תרופות לטיפול במחלות אלו.

את ההרצאה השנייה תישא חברת האקדמיה פרופ’ נירה ליברמן מאוניברסיטת תל אביב, אשר תקדיש את הרצאתה לתפקידה של ההפשטה ביצירת גשר אל העולמות המרוחקים פסיכולוגית, שנמצאים מעבר ל”אני-כאן-ועכשיו”. הפשטה כוללת תהליכים כמו יצירת קטגוריות רחבות, עמדות כלליות וערכים וקביעת חוקים. בהרצאה תבחן פרופ’ ליברמן כיצד מרחק פסיכולוגי משפיע על האופן שבו אנשים חושבים, מרגישים, מקבלים החלטות ומתקשרים זה עם זה, בעזרת שאלות כמו למה כשאנחנו מתכננים לארח חברים בעוד שנה אנחנו חושבים על חידוש הקשרים החברתיים, אבל כשהחברים עומדים להגיע מחר אנחנו חושבים על המגבות ועל הניקיון? למה כשאנחנו פונים לאדם שאינו ממש דומה לנו אנחנו משתמשים בשפה כללית? ולמה בכל השפות מסמנים נימוס בצורה דומה? למה שמחה דועכת מהר יותר מגאווה? למה קל לנו להתחייב להתחיל בדיאטה בעוד חודש יותר משקל לנו להתחייב להתחיל בה מחר? ולמה קל לנו לראות את זולתנו שובר דיאטה יותר משקל לנו לראות את עצמנו עושים זאת?

המפגש הוא חלק ממיזם שהחל לפני שנתיים בו האקדמיה הלאומית מבקשת להרחיב ולהעצים את קשריה עם הקהל הרחב בפריפריה הגאוגרפית המתעניין בעולמות הידע של מדעי הטבע ומדעי הרוח שחברי האקדמיה פועלים בהם, וכן עם הסגל ועם הסטודנטים של מוסדות ההשכלה הגבוהה באזור. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn