צוות הריפוי ועיסוק שבמכון קנ”ב בקרית שמונה, הקים חדר בריחה חוויתי על מנת לחשוף ולהעלות את המודעות לאתגרים התפקודיים של מטופליהם ולעשייה הקלינית במכון * ליום החשיפה הוזמנו גננות יחד עם ילדיהם, וצוותים רפואיים מהאזור * ענבל דץ רייס, שהובילה את המיזם, מסבירה מה זה בכלל ריפוי בעיסוק ולמי זה מתאים (“לא לילדים בלבד”), מהי ייחודיות המכון בקרית שמונה (“מכון שיקום קוגנטיבי, ניורולוגי ואורתופדי משולב”), ואיך תושבי האזור יכולים להיעזר בשירותיהם בהקדם (“זמני ההמתנה לתורים הם בגדר הנורמה”)

 

לרגל יום הריפוי בעיסוק העולמי שהתקיים לאחרונה, צוות הריפוי בעיסוק במכון קנ”ב קריית שמונה, בהובלתה של  ענבל דץ רייס, הקים במרפאה חדר בריחה ייחודי. לחדר הבריחה הוזמנו צוותים רפואיים וגננות מהאזור עם ילדיהם, להשתתף בפעילות החווייתית, שמטרתה חשיפה והעלאת המודעות לאתגרים התפקודיים ולעשייה הקלינית בריפוי בעיסוק.

בהמשך הפעילות סקר צוות הריפוי בעיסוק במכון בפני הגננות את השירותים שניתנים במכון לריפוי בעיסוק, באילו בעיות רפואיות מטפלים בילדים ומתי יש להפנותם למרפאה. במהלך הפעילות הגננות עברו סימולציות על ידי הצוות הרב תחומי שעובד במכון במטרה לעזור להן לזהות, לדעת, לאתר ולהבין כיצד מתמודדים עם ילדים אשר סובלים מקשיים בתפקוד היומיומי. אך ריפוי בעיסוק אינו מתאים לילדים בלבד. מדובר במקצוע טיפולי מקבוצת מקצועות הבריאות, שמטרתו לסייע לאדם, מלידה ועד זקנה, לחזור לתפקוד לאחר טראומה או מחלה, לרכוש מיומנויות חדשות, להתמודד ביעילות עם אתגרים ולקדם איכות חיים.

ענבל דץ וייס, מצוות הריפוי בעיסוק, מספרת כי המכון בקרית שמונה משלב גם טיפול בילדים עם בעיות התפתחותיות וגם מתמחה בתחום השיקום הניורולוגי והפיזיקלי, וזו הייחודיות שבו. “ריפוי בעיסוק אינו פונה לילדים בלבד. במכון אנו מטפלים במבוגרים שעברו פגיעות ניורולוגיות או מחלות כמו פרקינסון, שפגעו בתפקוד הקוגנטיבי שלהם”, מסבירה ענבל. “מלבד השיקום הניורולוגי, אנו עוסקים בשיקום אורתופדי עבור מטופלים שסובלים מבעיות שונות שמפריעות להם לתפקד ביום יום”.

ענבל מדגישה כי המטרה של יום הריפוי בעיסוק שנערך במרפאה הייתה להעלות את המודעות לנושא. “ריפוי בעיסוק יכול לעזור לכל אדם, בכל גיל,  שהעיסוק המשמעותי שלו נפגע כתוצאה מתאונת דרכים, תאונת עבודה, מחלות או חבלות שונות. למשל, אדם שנקטעה לו אצבע אשר  מעוניין לחזור לתפקוד מלא, אנו עוזרים לו להחזיר את התפקוד ביד וגם מטפלים בכל מיני בעיות נוספות שהופיעו לאחר הפגיעה, כמו אובדן זיכרון או חוסר ריכוז. הצוות מאתר את הקשיים שלו, מלמד אותו אסטרטגיות שונות וכו’.”

ומה לגבי ילדים?

“מגיעים אלינו ילדים עם קשיי תפקוד. למשל, ילדים שנמנעים לשחק בארגז החול כי החול מפריע להם, ילדים שמתקשים לכתוב, ילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז. אנו עוזרים להם בתחומים שונים ובצורה חוויתית ומחזירים אותם לתפקוד עצמאי, שבעצם במקרה של ילדים זה לשחק, לחוות ולהכיר את העולם”.

מדי שנה מציינים במרפאה בקרית שמונה את יום הריפוי בעיסוק. השנה החליט צוות המרפאה לציין את היום בצורה חוויתית והזמין גננות עם ילדיהם לחדר הבריחה שהוקם במרפאה. “רצינו שגננות יבינו מה בדיוק אנו עושים במרפאה, מתי יש להפנות ילדים לריפוי בעיסוק ואת מי”, אומרת ענבל ומוסיפה: “במהלך היום, הילדים ביצעו משימות חוויתיות בחדר הבריחה וזו הייתה חוויה מדהימה. ביום אחר הזמנו את הצוותים הרפואיים ממרפאות שונות בקרית שמונה ובקהילה כדי שגם הם יחשפו לעשייה שלנו. הם הגיעו, הכירו את צוות המכון ובסופו של דבר המטרה הייתה שהצוותים הרפואיים בסביבה יכירו את צוות המכון והעשייה שלו ויבינו שהם יכולים להיעזר בנו, להפנות אלינו, ואנו נשמח לעזור”.

בדרך כלל אנשים לא פונים למרפאות ריפוי בעיסוק בשל זמני ההמתנה לתורים.

“התורים אצלנו לא ארוכים. בתחום השיקום הניורולוגי והאורתופדי יש תורים זמינים. לפעמים אנו רואים מישהו שסובל ומקבלים אותו מיידית. לגבי ילדים, יש רשימת המתנה, אבל בגדר הנורמה”.

ד”ר שרון קירשנר, שמונתה לאחרונה למנהלת השירות לריפוי בעיסוק של כללית מחוז צפון, בירכה את צוות המכון בקרית שמונה על יום החשיפה המוצלח. “אני שמחה על ההזדמנות ומברכת את הצוותים על היוזמה, היצירתיות והפעילויות המגוונות לשיתוף ציבור מטופלינו והקולגות בעשייה המקצועית של ריפוי בעיסוק”.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn