תלמה הרי קוטלר ממושב כחל נלחמת בפעם השלישית בסרטן העקשן, והפעם היא יוצאת בקמפיין ריפוי ומגייסת את אהוביה ומכריה להכין עבורה ברכת ריפוי מצולמת * תלמה בת ה-57 חלתה לראשונה לפני 12 שנה. הסרטן הכה בה שנית לפני 5 שנים והותיר אותה עם תופעות לוואי קשות וכאבים עזים * בחודשים האחרונים גילתה תלמה ששוב, הוא חזר * “הרבה אנשים שלחו לי ברכות ריפוי, אנשים שאני לא מכירה בכלל, רק בגלל שהם התאהבו במסר. אני חושבת שזו בקשה ממש קטנה. רק שיכינו לי ברכת רפואה מקורית, מה יש לי להפסיד?”.

 

“מאין יבוא עזרי?

אני חולה אונקולוגית מורכבת, נלחמת 12 שנים להחלים, פעמיים הצלחתי. גם הפעם אני בוחרת בחיים. ראשית, עזרי בא לי מנשמתי המיוסרת, ושנית, עזרי בא לי מגופי הדואב, מגופי הנלחם. עזרי בא לי קודם כל מעצמי. באמונה שלי שאני לא חולה סופנית אלא לוחמת חוצפנית…”

כך כתבה תלמה הרי קוטלר (57) בפוסט שהקדישה “לחולים מורכבים שרצים למרחקים ארוכים”.

תלמה (משמאל) עם תיקי פורת

 

תלמה נולדה וגדלה בכפר סאלד. אמה, רות קוטלר ז”ל, עבדה כאחות במחלקת יולדות בבית החולים זיו והייתה שדכנית, אשר זיווגה 90 זוגות, “ואני ממשיכה את דרכה כשדכנית”, אומרת תלמה, שעושה זאת לא בעבור כסף, אלא כמצווה.

יותר מ-20 שנה מתגוררת תלמה בכחל, יחד עם בעלה אלדד. לשניים חמישה ילדים שתומכים ותמכו בה לאורך כל הדרך.

בשנת 2007, בעוד היותה מחנכת בבית הספר “רמת כורזים”, תלמה הרגישה כאבים עזים בבטן במשך תקופה ארוכה ובקושי הצליחה לסיים את שנת הלימודים. “לאחר כל מיני בדיקות, אמרו לי הרופאים לקחת קצת כדורים ושהכל יהיה בסדר”.

ומה עשית?

“לא הסכמתי לקבל שאצלי הכל בסדר ושכנעתי אותם לבצע ניתוח לכריתת הרחם, ניתוח שנשים עוברות מכל מיני סיבות שונות. כשהתעוררתי מהניתוח, בפתלוגיה ראו שאני חולה בסרטן צוואר הרחם, וכאן בעצם התחיל הסיפור שלי עם הסרטן”.

תלמה עברה טיפולי כימותרפיה והקרנות בבית החולים רמב”ם, ולאחר הסבב הראשון, חזרה לשגרה. “לימדתי מתמטיקה בבית הספר, שיחקתי כדורסל, כדורשת. עשיתי המון דברים, וכמובן, טיפחתי עם אלדד את המשפחה”.

אלא שהכאבים של תלמה חזרו 7 שנים לאחר מכן, בשנת 2014. “אחרי תקופה ארוכה של סבל, גילו שהסרטן שלי חזר. פניתי לרב פירר, שהפנה אותי לפרופ’ גלעד בן ברוך וד”ר יעקב קורח, מנהלי הגניקואונקולוגית בבית החולים תל השומר, שמטפלים בי עד היום. הם ביצעו ניתוח מציל חיים, ניתוח שארך 14 שעות. השתקמתי אבל ידעתי שכבר לא אחזור לעצמי”.

לאחר הניתוח, תלמה עברה טיפולי כימותרפיה בתל השומר, המקום היחיד שיכל לטפל בה, מאחר והייתה מוגדרת כחולת סרטן מורכבת. “לא הייתה לי בעיה לקבל את הטיפולים בתל השומר, אבל מה שכן הפריע לי זה שלא הצלחתי למצוא שום תמיכה בפריפריה למצבי, שום טיפול פליאטיבי בחסות משרד הבריאות. שום פסיכולוג, פסיכיאטר, הידרותרפיה, רפלקסולוג, תזונאי ועוד. הכל אושר לי בתל השומר, אבל לא יכולתי לנהוג כל שבוע בשל מצבי הרפואי, וגם אין לי נהג פרטי.  אלדד הוא מנכ”ל מפעל ולא יכול לקחת חצי שנה חופש בשביל לטפל בי”.

תלמה ניסתה למצוא פתרון, אבל במשך 4 שנים לא קיבלה מענה הולם למצבה, קרוב לבית. היא חוותה תופעות לוואי קשות, אלרגיות, כאבי בטן ובעיות במערכת העיכול. ועם כל זאת, עקב טיפולי הכימותרפיה, היא שברה 2 חוליות בגב. כתוצאה מכך, היא החלה ליטול אופייטים, תרופה משככת כאבים, והתמכרה בעקבות שימוש לא נכון. “אני בכלל לא ידעתי שכל התופעות שהיו לי הן בעקבות הכדורים. הילדים שלי הצילו אותי. עברתי גמילה לגמרי בעצמי ובתמיכת סובביי, מאחר ואין מקום בארץ לגמילה מאופייטים בחסות החוק”.

בעצם הניתוח הציל את חייך אבל פגע באיכות חייך.

“ככה זה בסרטן. ידענו מראש שכבר לא אהיה אותה תלמה. לאחר הניתוח נאלצתי לצאת ממעגל העבודה, אך כשיכולתי- התנדבתי בבית הספר. המנהלת המקסימה שלי, תיקי פורת, מנהלת רמת כורזים, מלווה אותי במשך שנים בנאמנות אין קץ. מאז ועד היום”.

לפני 8 חודשים, שוב החלה תלמה להרגיש כאבים עצומים. במהלך אותה תקופה היא גם שברה את הקרסול. “שאלתי את הרופא אם זה קשור לחוסר סידן, אז הוא אמר לי: ‘לא, זה קשור לחוסר מזל’. אבל הצלחתי להתגבר על השבר בקרסול ללא אופייטים”.

לפני כחודש, התבשרה תלמה שהסרטן חזר אליה בשלישית. “עכשיו אני נלחמת על החיים שלי. הפעם כבר יש לי את תמיכת הוספיס גליל עליון, שעוזרים לי המון. ממש מלאכים, אחד אחד”.

את מתחילה בטיפולים שוב?

“לנתח אי אפשר, האפשרות הכי גרועה היא לעבור שוב כימותרפיה. בימים הקרובים אני אמורה לקבל תשובה לגבי תרופה בהתאמה אישית, שזה הפתרון האידיאלי עבורי. בביופסיה שעברתי  מחפשים חלבון מסויים, ואם הוא יושב על הגידול שלי, אז אפשר לרקוח תרופה שמתאימה אך ורק לגידול שלי. זה דבר מאוד מתקדם. קיבלתי כבר אישור לטיפול, אבל עכשיו אני מחכה לראות אם זה מתאים. אם אכן יש לי את החלבון הזה”.

ולשם כך, תלמה יצאה בקמפיין ריפוי והיא אוספת ברכות ריפוי על מנת לקבל את הטיפול שיעזור להחלמתה. “אני חייבת את האנשים ואת התפילות שלהם בשביל שזה יתאפשר” אומרת תלמה. “יש לי הרבה חברים באיזור, אני מטופלת הכי טוב שיש ואני לא מתביישת לבקש עזרה. הרבה אנשים שלחו לי ברכות ריפוי, אנשים שאני לא מכירה בכלל, רק בגלל שהם התאהבו במסר. אני חושבת שזו בקשה ממש קטנה. רק שיכינו לי ברכת רפואה מקורית, מה יש לי להפסיד?”.

אז מה נותר לי לאחל לך, מלבד רפואה שלמה, כמובן?

“שאני אמשיך לפזר חיוכים, שאני אמשיך להיות בצד הנותן, אך לא להתבייש לדייק בבקשת העזרה ולהקפיד להודות על היש”.

ולסיום, תלמה מבקשת לשלוח מסר חשוב – “אל תפחדו מהסרטן, פשוט לכו להיבדק”.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn