בתחילת השבוע הגיעו למעלה מאלף תושבי הצפון, ועשרות ראשי רשויות מהגליל והגולן למשכן הכנסת 0 ביחד קיימו הפגנה ומחאה על רקע פתיחת מושב החורף והאישור הצפוי לתקציב
2017-2018, בעוד תכנית לחיזוק הצפון אינה כלולה בתקציב כפי שהובטח 0 עשרות פעילים של תנועת “שינוי כיוון”  התפרצו לדיוני ועדת הכספים וזרקו נייר טואלט לעברו של שר האוצר שבא להציג את עיקרי התקציב 0 ראש העיר ניסים מלכה: “אני עדיין מאמין שחיזוק הגליל הוא אינטרס לא רק שלנו אלא גם של ממשלת ישראל”

 

בחודש אוגוסט האחרון, נסוגה בה ממשלת ישראל מההחלטה להקצות תקציב מיוחד למימוש תכנית לאומית לפיתוח
כלכלי-חברתי של הצפון, וצמצום הפערים שנוצרו בין צפון המדינה למרכזה ודרומה. מדובר בתקציב שהיה מיועד בין היתר לתמיכה בהקמת מנועי צמיחה כלכליים, יצירת מקומות תעסוקה איכותיים לתושבי הגליל ושיפור שירותי ותשתיות הבריאות. למרות תמיכתם של ח”כ ושרים רבים בתכנית, ביניהם גם שר האוצר ושר הפנים, התוכנית לא מוזכרת בתקציב המדינה לשנתיים הקרובות, כפי שהבטיחו השניים בהזדמנויות שונות בפורומים שונים.
המשמעות של גניזת התכנית מהתקציב היא הרת גורל, ותוביל להמשך ההזנחה ולפערים עצומים בתחומי התחבורה, הבריאות, החינוך, והתעסוקה. במסגרת התכנית הלאומית, הובטחו לרשויות בצפון הארץ מענקים להקמת מפעלים חדשים ושיפור מערכת הבריאות הנמצאת בפיגור התפתחותי לעומת אזורים שונים במדינה. אך על אף ההבטחות, התכנית תוקצבה במאות מיליונים בודדים לשנתיים הקרובות במסגרת הצעת התקציב הדו-שנתי, וביצועה ככל הנראה לא יקבל אור ירוק. בעקבות כך, החליטו ראשי הרשויות באשכול גליל מזרחי, לחבור לראשי הרשויות באשכול גליל מערבי וגליל מרכזי, ולצאת ביחד למאבק ציבורי רחב על התקציב המיוחל.
המאבק מנוהל תחת הכותרת “הממשלה מאבדת את הצפון”. מנהיגי המחאה טוענים כי הממשלה הנוכחית הבטיחה תכנית בהיקף של 18 מיליארד שקל להשקעה בצפון, אולם מההבטחות לא יושם עד כה דבר. לדברי המפגינים, התוכנית הייתה אמורה לקבל תקציב כבר בתחילת 2017.
למשכן הכנסת נכנסו בחשאי עשרות פעילים של “תנועת “שינוי כיוון”, ועוררו מהומה ענקית כאשר התפרצו לדיוני ועדת הכספים, ותקפו את שר האוצר שבא להציג את עיקרי התקציב. הפעילים התפרצו לדבריו של שר האוצר וצעקו לעברו כי הוא מפקיר את הצפון ומפר את ההבטחה לתקצוב אצבע הגליל. בצעד חריג, אנשי תנועת “שינוי כיוון” זרקו בוועדת הכספים מול עיניהם של שר האוצר וח”כים רבים, גלילי נייר טואלט וטענו כי כך נוהגת הממשלה בגליל. משתמשת וזורקת.
לטענת שינוי כיוון, המחאה שהם מובילים מזה חודשים תחריף, עד ששר האוצר וראש הממשלה יבינו שעליהם לתקצב את התכנית שגובשה והוכנה על ידי ראשי הרשויות וגורמי המקצוע. המהלך הפרובוקטיבי של שינוי כיוון הפך את מאבק הגליל לשיחת היום גם בכנסת וגם בתקשורת, והביא להתייחסות של כל הפוליטיקאים כולל ראש הממשלה.
כתגובה למחאה, חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני), יו”ר שדולת הצפון ומרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, שיגר השבוע בקשה לדיון דחוף ליו”ר וועדת הכספים, משה גפני. במרכזה של הבקשה דרישה להשעות פתיחת דיוני התקציב, עד שיימצא פתרון תקציבי לתוכנית הצפון שנגנזה מתקציב המדינה.
“לא ייתכן שמתוך תקציב של 730 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות, הממשלה תשקיע 0 בצפון. מדובר במהלך בו הממשלה, הלכה למעשה – מתנתקת מהצפון ובפרט מהגליל. ועדת הכספים חייבת להתערב בנושא בהקדם. בסופו של דבר ההכרעה על תוספת תקציבית לתכנית הצפון תהיה באחריות ועדת הכספים, ועלינו לקיים את ההבטחה שהממשלה הפרה ברגל גסה. אם אנחנו לא נתערב מידית, הצפון יקרוס כלכלית וחברתית”. אמר חבר הכנסת אראל מרגלית.
בנוסף, שר האוצר משה כחלון, שר הביטחון אביגדור ליברמן, והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, סיכמו בפגישה שהתקיימה בירושלים עם ראשי רשויות מאזור הצפון, על שורה של צעדים ומהלכים לפיתוח הגליל וצפון הארץ.
בתום הפגישה הודיעו השרים על הקמת צוות מנכלי”ם, שתביא ליישום ושילוב התוכנית לקידום הצפון כבר בתקציב המדינה הקרוב לשנים
2018-2017. בצוות היישום ייקחו חלק גם שני נציגי הקואליציה בכנסת, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון מסיעתו של שר
האוצר – כולנו, והח”כ יצחק ועקנין  מסיעתו של שר הפנים – ש”ס. את יישובי הצפון ייצגו בוועדה: ראש אשכול גליל מזרחי אלי מלכה, ראש אשכול גליל מערבי שלמה בוחבוט, וראש אשכול בית הכרם עדי אלדר.
הצוות ידון ויבחן צעדים כלכליים שונים ומשמעותיים לפיתוח הצפון בשנתיים הקרובות, כגון העברת מחנות צה”ל לצפון, העתקת פעילות של חברות ממשלתיות, העתקת מכון ולקני ואמצעים נוספים לפיתוח ולעידוד התעסוקה בצפון הארץ. כמו כן, יבחן הצוות צעדים לשיפור ולהעלאת איכות החיים ורווחת התושבים בצפון, ויתן דגש מיוחד על תחומי הבריאות, הרווחה והחינוך.
יו”ר אשכול הרשויות בגליל המזרחי וראש מועצה אזורית גולן אלי מלכה, אמר בהפגנה: “זה הזמן של ממשלת ישראל להציל את הגליל. יש פה הזדמנות
חד-פעמית למנף את יתרונותיו וחזקותיו של הגליל, ולצמצם את הפערים הגדולים שנוצרו בכל תחומי החיים בין הצפון למרכז ודרום הארץ. לא ניתן להעביר את תקציב המדינה ללא תקצוב תכנית צפון”.
ראש העיר ניסים מלכה: “אני עדיין מאמין שחיזוק הגליל הוא אינטרס לא רק שלנו, אלא גם של ממשלת ישראל. אנחנו הבאנו את הגליל לירושלים, כדי להזכיר לכולם שהבטחות צריך לכבד ולקיים. אני מאמין שבסופו של יום התוכנית לחיזוק הגליל והצפון תתוקצב במסגרת תקציב המדינה, וכך נוכל להוציא אל הפועל את התוכניות שגיבשנו להעצמת הגליל. במשך כל השבוע קיימתי שיחות עם שרים וחברי כנסת, והשתתפתי בדיוני וועדות הכנסת במטרה לרתום כמה שיותר גורמים למאבקינו הצודק. אני יודע שיש רצון גדול לפעול למען הגליל, וכעת יש לכולם הזדמנות לפעול למען מטרה חשובה זו. אני קורא לכולם לשים את הפוליטיקה והבירוקרטיה בצד, ולפעול למען הגליל. גליל חזק – ישראל חזקה”
אילן אור, ראש מועצת יסוד המעלה ציין: “במהלך ישיבת הכספים אמר שר האוצר, ואני מצטט: ‘לא משחקים באנשים’. הוא דיבר על תאגיד התקשרות – לא על תושבי הצפון – כי בנו הממשלה משחקת. הממשלה מדברת על גישור פערים בין הצפון למרכז, אך בפועל הממשלה מעצימה את אי השוויון והפערים החברתיים. תכנית הצפון חייבת להיות מתוקצבת!”
גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון, תקף את הממשלה, ואמר כי הסתלקותה מההבטחה לצפון היא הפקרות. “חוסן לאומי הוא לא רק גדר ומטוסים, הוא גם חוסן חברתי בשעת שגרה, וביתר שאת בשעת חירום. ואנחנו כמי שגרים סמוך לגבול, דורשים את המגיע לנו. ביחד ננצח”.
דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה: “הגליל הוכיח השבוע את עוצמתו, למעלה מאלף איש שהגיעו ודרשו ביחד עם ראשי הרשויות את מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד. אנחנו נמשיך ונלחם על תקצוב התוכנית, בגלל שזה חשוב ונכון. הגיע הזמן לצמצם את הפערים ולפתח את הגליל. אני מתחייב באופן אישי להמשיך ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותי, על מנת להביא להגשמת התוכנית לגליל בתקציב המדינה לשנתיים הקרובות.
בני בן מובחר, ראש מועצה אזורית מבואות החרמון: “אני מאוד מודאג מעוד ועדה שהוקמה. אנו קוראים לך ראש הממשלה בנימין נתניהו, לדרוש מִשריך את הכסף התוספתי לתוכנית שהוצגה. זה הזמן לקחת אחריות על המצב הקטסטרופלי שקורה בגליל, כי רק ביכולתך לשנות את התמונה העגומה”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn