עם תחילתו של משבר הקורונה ענף התיירות היה הראשון לשלם את המחיר עם סגירה של בתי מלון, והוצאה של אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום, וכל זאת לפני חג הפסח ופתיחת עונת התיירות. בעלי המלונות אומרים כי הפגיעה היא אנושה, עם הפסדים של מיליונים, ונזקים כלכליים שיאלצו לספוג בעצמם, אך עדיין יש תקווה ומקווים לחזור לענף התיירות בסיום המשבר.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילומים: תיירות עין זיוון

בתי המלון בארץ הם הראשונים לספוג פגיעה עם ביטולים רבים של אורחים עוד לפני החלטת המדינה לסגור מלונות בכדי למנוע התקהלות. מלון “פסטורל” בקיבוץ כפר בלום היה מהראשונים להיפגע בתחילת משבר הקורונה עם ביטולים של האורחים עד שהמלון התרוקן. דובי בנארי מנכ”ל מלון “פסטורל” בכפר בלום שמעסיק כ – 150 עובדים נאלץ לסגור את המלון, וכל עובדי המלון הוצאו לחופשה ללא תשלום כאשר 95% מעובדי המלון זכאים לתשלום על פי החלטת המדינה.

בנארי אמר כי במלון קיבלו את ההודעה על סגירה אחרי שהמלון התרוקן מאורחים כתוצאה מביטולים. אך ההודעה של המדינה כי אסור למלונת לארח, נתנה הכשר חוקי להוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום. ההודעה הקלה על בנארי שכן לפני ההודעה התמודד מול פיטורי עובדי המוניים,וכעת אף אחד מהעובדים לא מפסיק לקבל שכר, עם אפשרות לשמור על העובדים עד סיום המשבר.

הנזקים במלון “פסטורל” נאמדים עד כה במיליוני שקלים. בנארי מסביר כי הנזקים הם מאובדן הכנסה מידי, עם חוסר ודאות להמשך, בהשוואה למקרים דומים שהיו בעבר, שהמלון התרוקן מאורחים כתוצאה מאירועיםביטחוניים, כמו נפילת קטיושות בגליל העליון ומצב של מלחמה, המדינה עשתה מאמץ לשמור על העסקים במדינה באמצעות מענק של כל האובדן הכספי בחזרה. ובמשבר הזה נראה  שאין סיכוי כזה למדינה אין כסף לשפות את כל המעסיקים הפרטיים שסגרו, אומר בנארי.

ומסביר כי המלון נמצאים בקבוצה שצריכים לספוג את ההפסד. אין הכנסות אבל יש הוצאות שוטפות שנדרשים לשלם לחברות שמעניקות שירותיםלמלון. במלון עומדים במשא ומתן מול החברות, ומורידים את היקף ההתחייבות בכדי שהמצב יחזור לקדמותו ולא יגיעו לפשיטת רגל. במלונות לא נערכים לעונת הקיץ הקרובה בעקבות חוסר הודאות שמאפיין את המשבר אלא עוסקים בעיקר בהתכנות הפיננסית, עד כמה זמן יוכלו להחזיק מעמד בצמצום ההוצאות המקסימלי. 

לאחרונה המדינה פנתה לכל בתי המלונות בארץ בבקשה להסב את המלונות לבידוד לחולי הקורונה. נבחנה האפשרות על ידי הנהלת המלון ומועצה אזורית הגליל העליון כי המלון בקיבוץ כפר בלום יוסב למלון בידוד לחולי קורונה. בנארי מסביר כי זו החלטה משותפת לקהילה, ונראה כי הקהילה אינה ערוכה לקלוט מבודדים חולי קורונה במלון בקירוב יחסי לביתם והמדינה לא תעשה צעד שהציבור לא מוכן לו. הדבר בלתי אפשרי גם בגלל האופן שבו בנוי המלון.

גם בבית המלון בקיבוץ עין זיוון ברמת הגולן הפגיעה הייתה קשה ובמלון נאלצו להאט פעילות עם הביטולים של האורחים. דיתי גולדשטיין מנכ”לית מלון עין זיוון אומרת כי עוד לא סגרו את המלון באופן מלא אך הפסיקו את פעילות המלון, מלבד חדרים מבודדים על בסיס לינה בלבד בחדרים מבודדים. נכון לזמן זה מדובר בנזק של מיליון שקלים מביטולים.

דיתי מסבירה כי בעלי המלונות והעסקים בכלל צריכים להבין איך ממשיך המשבר ועד מתי, כרגע לא ידוע. במלון מתכוונים לבקש סיוע כלכלי מהמדינה, אבל לא מאמינים שיקבלו סיוע, כשיש את העסקים הקטנים והבינוניים שנדרשים לעזור להם קודם.

התיירות היא משאב חשוב שקיים בגליל העליון ובצפון בפרט. התיירניםבגליל ועמותות התיירות מביעות דאגה מהמשבר אך בטוחים שבסופו המשק יתעורר לצמיחה. 

צילום: עמותת תיירות ״ארץ הגליל״

דורית אלמליח מנכ”לית עמותת מט”י, ומנכ”לית עמותת התיירות “ארץ הגליל” שכוללת את חמש רשויות בגליל העליון: מועצות מקומיות מטולה, יסוד המעלה, מועצות אזוריות הגליל העליון ומבואות החרמון, וקריית שמונה. 

לא יכולנו לצפות לאתגר גדול מזה בעסקי התיירות כמו הקורונה, אומרת דורית ומסבירה כי הם מבינים שהעוסקים בתיירות הם בשורה הראשונה שנפגעו מהמשבר וכולם נאלצים לסגור ולהמתין, כאשר עיקר הקושי הואהאי ודאות, בעיקר העובדים שלא יודעים מה יהיה איתם ויצאו לחופשה ללא תשלום.

דורית אומרת כי הם מנסים התרכז ביום שאחרי שמסתיים המשבר, וצופים שתהיה התעוררות ותקווה. כאשר סיום המשבר יהיה לקראת שיא עונת התיירות. דורית אומרת שבסיום המשבר עם הצמיחה של התיירות יהיהאפשר ליצור חבילות מיוחדות לתיירים שיגיעו לצפון, לשחזר את התיירות,ולהתכונן בפתיחות חדשנות וחיבורים חדשים ומעניינים שיוצרו בעקבות משבר הקורונה  .

פן נוסף שבו מתרכזים אומרת דורית הוא הכוחות להתמודדות עם האי ודאות באמצעות קשר עם מרכז משאבים שמומחים להתמודדות עם לחץ, טראומה ומשבר. העברנו לבעלי העסקים בתיירות איך לשמור על רציפות עסקית כללים לשמירה על רציפות חברתית, בקרוב יצאו במט”י ובארץ הגליל עם ארגז כלים להתמודדות עם תיירות עכשווית מיטבית לבניה של חוסן בעסקים התיירותיים. 

המצב כרגע מסבירה דורית הוא שכל מי שיכול למכור סחורה החוצה מהעסק עושה זאת, ואף מסעדות החלו בשירות טייק אווי, מוצרי אמנות שמנסים למכור באמצעות הדיגיטל, ועד מלונות שיכולים להפוך להיות מלונות לחולים בקורונה. “מנסים להעביר קורסים דיגיטליים בכדי לאפשר לאנשים להיות חלק מהרשת החברתית ותכנים. לתת תחושה שאנחנו עם בעלי העסקים ועדיין חושבים על היום שאחרי ולחבר את בעלי העסקים לכלי העזר שהמדינה מספקת ממשרד התיירות. הנזק לטווח הקצר הוא גדול, משכורות, שכיריות , הוצאות קבועות ואין הכנסות. מאוד תלוי באורך הפיננסי בכל עסק, עד כמה בעלי העסק תלויים בעסק מבחינת קיום ופרנסה. אנחנו רגילים לחברה של תרבות שפע ופנאי ויכול להיות שנצטרך להתרגל לדברים נוספים. כל הכלים שמציעים המדינה ממשרד האוצר אנחנו מסבירים ומייעצים, בריאות, לחייך , לעשות ספורט ולשמור על עצמנו בשביל לשמור על הסביבה בחוסן עסקי וקהילתי”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn