מאת דינה קינן, נטורופתית מוסמכת.

מכל כיוון אתם שומעים עצות וטיפים על איך לחזק את עצמכם מול הווירוס החדש קורונה. הגישה הנטורופותית מאמינה ומטיפה להשגת בריאות מיטבית ראשית כל, דרך מה שהטבע מציע לנו בצורה הכי ראשונית ולא מעובדת, כלומר – המזון.

צילום: ויקיפדיה

בשבועות הקרובים אתמקד באיך לאזן ולטפח את מערכת החיסון. היום אתמקד ב-3 חומרים עוצמתיים: ויטמין D , אבץ ו-ויטמין C. את כולם תוכלו לשלב בקלות כבר בארוחה הבאה:

ויטמין D

ידוע בעיקר כויטמין השמש, כיוון שלקרני השמש תפקיד בייצורו בגוף. ויטמין זה חיוני לתפקוד מנגנונים רבים וחשובים בגופנו כמו משק הסידן, גדילה, פעילות הורמונלית  תקינה ועוד.

בכדי שיהיה לנו מספיק ממנו עלינו להחשף לאור השמש בכל יום כרבע שעה ועם אזורי עור נרחבים וללא מקדמי הגנה.  מי שלא מוצא את עצמו עושה כך, עליו לשקול נטילת תוסף לפי ייעוץ איש מקצוע. כמו כן, ניתן להשיגו גם מהתזונה. יש לציין, כי ויטמין D הוא חומר שומני וצריך סביבה שומנית לספיגה אופטימלית.  אלו הם מזונות העשירים בוויטמין D:

חלמון הביצה – ביצי “חופש” מכילות פי 3-4 מכמות הויטמין בביצים רגילות.  וכאשר התרנגולות מוזנות במזון מועשר בויטמין D , כמות הויטמין בביצים תהיה פי 6 מאשר בביצים רגילות.

דג סלמון – דג עשיר בשומן זה מכיל כמות יפה של ויטמין די שאינו נהרס בזמן הבישול.

סרדינים והרינג – למרות שבדג הטרי נמצא את אחוז הויטמין הגבוה ביותר, לרובנו זה לא ממש מציאותי, לכן גם בדג המשומר והמוחמץ יש עדיין כמות ויטמין די לא רעה, רק ממליצה לבדוק את כמות הנתרן במוצר. בנוסף, בסרדינים עם העצמות כמות ואיכות הסידן היא מהגבוהים יותר מכל הבחינות.  אכילה קבועה של סרדינים 2-3 פעמים בשבוע תועיל מאוד לבריאות העצם ולהעלאת מדדי ויטמין D בדם.

איברים פנימיים: לבבות, כליות, כבד.

פטריות – למרות היותן ממלכה בוטנית נפרדת, נחשבות הפטריות למזון הצמחי היחידי המכיל ויטמין די. הפטריות מייצרות ויטמין זה בעצמן מעצם חשיפתן לאור קרני השמש.

אבץ

האבץ הינו מינרל הכרחי לבריאותנו, ונדרש לגוף בכמויות קטנות של מ”ג אחדים עד עשרות מ”ג בלבד ליום. בחוסר הוא עלול לגרום להחלמה איטית של פצעים, פגיעה בתפקוד המערכת החיסונית, פגיעה בספיגה במעי, בעיות עור, נשירת שיער, עייפות, ליקויים בגדילה ובהתפתחות המינית.  רגע לפני שהחורף הקר תופס מקום בחיינו, זו הזדמנות שלכם לתת עזרה רצינית למערכת החיסון שלכם!

איפה תמצאו אבץ במזון?

גרעיני דלעת הם העשירים ביותר במינרל האבץ ומומלץ לאכול אותם בסלט או מעל מרק או כנישנוש קל.

בבשר בקר מבושל ובעיקר בכבד, בשר הודו, סרדינים, אפונה יבשה, שעועית אזוקי מבושלת, סובין חיטה, עדשים – השרייה והנבטה מומלצת, פול, אגוזי קשיו, טחינה מלאה מכילה כמות קטנה יותר אך עדיין איכותית ומזינה.

מזונות אלו רצוי לאכול בנפרד ממזונות עשירים בסידן.  זאת ועוד, תהליכי הנבטה והשריית קטניות יגבירו את ספיגת האבץ מהמזון.

ויטמין C

ויטמין C משתתף בכ-300 תהליכים בגוף האדם! היות וויטמין סי הינו מסיס במים, הוא אינו נאגר ברקמות הגוף לאורך זמן  (לעומת הויטמינים המסיסים בשומן), ומופרש מהגוף דרך השתן בהתאם לצורכי הגוף.  מסיבה זו אנו חייבים לצרוך מזונות עשירים בוויטמין זה בקביעות.

מקורות טבעיים לויטמין בתזונה:

גויאבה – אלופת העולם בכמות הוויטמין סי שבה. שלבו ביוגורט, בשייק או כמנת הפרי היומית שלכם.

גמבה – מקום שני על הפודיום. כמובן שעדיפה בצורתה הטרייה ככה סתם כנשנוש, בסלט או לילדים כסירות ממולאות בגבינה או אבוקדו.

פירות יער, תותים –בעונתם עדיף טרי (בחוץ עוד תמצאו פטל בר מעדן אמיתי).

פרי הדר לסוגיו –עכשיו זו העונה, קיווי, מלון, אננס, כרוב חי, כרובית טרייה, ברוקולי טרי.

*במידה וישנה המלצה לנטילת תוסף, חשוב שיהיה לא חומצי ומינון רק על פי המלצת איש מקצוע (נטורופת/ית, דיאטנ/ית קליני/ת).

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn