צילום: אלבום פרטי

גדולה, כתומה ויפה כמו אישה בוגרת יפה ובשלה, כמו פרי בשיא בשלותו, כמו השמש בסוף היום – הדלעת עכשיו בשיא העונה שלה, ואווי ואווי כמה שהיא טעימה וגם בריאה!

צילום: ויקיפדיה

מקורה בדרום אמריקה הרחוקה, על ספינות מגלי עולם נדדה לה לאירופה ומשם חזרה לאמריקות – הדלעת שאנו מכירים היום עברה הרבה גילגולים, אומות, תרבויות אימצו אותה ומסורות רבות משלבות אותה כפרי האדמה המסמל עושר תזונתי, יבול שופע ואדמה פורייה.

אצלנו הדלעת אורחת, לתקופה קצרה כתומה ובשרנית ולאחר מכן נעלמת …עד העונה הבאה.  בין לבין יש לנו סוגי דלועים אחרים הממלאים את מקומה בכבוד כמו הדלורית.  ומכיוון שהדלעת אוהבת מים וחום, בהרבה גינות היא מצליחה לשגשג, להטביע את הגינה בעלים ענקיים ובפרחים כתומים/צהובים מרהיבים ולבסוף גם להניב ירק אדיר ממדים המגיע לעשרות קילוגרמים.

הדלעת מכילה יופי של ערכים תזונתיים, מפחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, חומצה פולית ומגוון וויטמיני B ועד וויטמין אחד חשוב במיוחד – ויטמין A, החיוני לבריאות העיניים ובעיקר לחיזוק וחידוד ראיית הלילה שלנו.  לויטמין A תפקיד חיוני בבריאות הריריות שלנו. רירית הפה והלוע, רירית מערכת העיכול לכל אורכה ועוד.

הדלעת נחשבת ל”מזון ראשוני” המתאימה לתינוקות רכים בתחילת דרכם הקולינרית.  היא קלה לעיכול וספיגה ולרוב איננה אלרגנית.

ברפואה הסינית התזונתית דלעת נחשבת כמחזקת מערכת עיכול ואכן מתאימה לאלו המתאוששים ממחלה, ניתוח או עם קשיי לעיסה ובליעה. הדלעת רכה, מתוקה, משתלבת מעולה במתכונים מלוחים ומתוקים. אפשר לאפות אותה, לאדות, לצלות, להקפיץ ומה לא… ותמיד תמיד יוצאת טעימה כל כך.

הדלעת עבורי היא מזון חובה במטבח. כל השנה יש אצלי איזה שהוא סוג של דלעת דלורית, ספגטי.. הדלעת קלה כל כך להכנה שזה פשוט נפלא!  קצת שמן זית ומלח גס וישר לתנור לצלייה מהירה. 40דק’ ויש לכם מנה משגעת! ניחוח מתקתק באויר וטעם גן-עדן. ככה סתם עם כפית או מעל קינואה/אורז או כוסמת.

אם הדלעת שלמה היא תחזיק הרבה מאוד זמן עד 2-3 חודשים אל תוך החורף! אם פתחתם , יש להשתמש תוך שבוע. לצערי אי אפשר להקפיא דלעת… אך לא נורא תמיד יש עונה חדשה בכל שנה שם הדלעת חוזרת ותמיד משמחת מחדש.

אז לעונה הזו מתכון משמח, טעים, יפה ובריא: צלי דלעת בראס אל-חנות.

רכיבים:

נתח גדול של דלעת 

כ-1/2 כוס שמן זית

‏1/2 כוס מים

‏3-4  כפיות ראס אל-חנות 

מעט סוכר חום (או סוכר קוקוס), מלח ופלפל שחור טחון

‏4  בצלים פרוסים

‏1 גמבה פרוסה דק

להגשה:  טחינה משומשום מלא וסילאן

אופן הכנה:

מחממים תנור ל-200 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה. 

מניחים דלעת בתבנית, מזלפים עליה 3-2 כפות שמן זית ומפזרים ראס אל-חנות, מלח, סוכר ופלפל .  צולים את הדלעת בתנור שעה או עד שהיא רכה ושחומה.

בינתיים מטגנים טבעות בצל ורצועות גמבה בשמן ורבע כוס מים עד להזהבה ומתבלים במעט ראס אל-חנות, מלח ופלפל חריף. 

כשהדלעת רכה מפזרים עליה את הבצל והגמבה ומגישים עם טפטופים של טחינה גולמית וסילאן מעל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn