הגפנים של יקב הרי גליל נכנסו השנה לתרדמת מלאה בעקבות הקור והגשמים, וכפי הנראה יהיה יבול טוב. מיכה ועדיה יינן ביקב הרי גלילמסביר על חשיבות הקור והגשמים לאיכות הענבים והיין, ועל חשיבות הקיימות עם הטבע, מזג אויר, הסביבה והקהילה.

כתבה מאת דנה אלימלך.

כרמי הרי הגליל

צילום: עמית גרון

העבודה של מיכה כיינן יקב “הרי גליל” משלבת מיפוי מקצועי של הכרמים, הכנת חומר הגלם של הענבים והכנת היין בתהליך של תסיסה ומיצוי לקבלת יין איכותי, וטעים, שמייצג את המקומיות.

ליקב הרי הגליליש כ – 1200 דונם של כרמים מניבים שמהם מכינים מעל מיליון בקבוקי יין בשנה. הכרמים שאיתם עובדים ביקר הרי גלילהם מהקיבוצים יראון, מלכיה, יפתח, מנרה, משגב עם, ומושב רמות נפתלי.הזנים שמגדלים ביקב “הרי גליל” הם קברנה סוביניון, סירה מרלו, קברנה פרנק, , גרנאש, סביניון בלאן, שרדונה ועוד מגוון זנים.

מרכז מבקרים יקב ״הרי הגליל״

צילום: עדי פרץ

מיכה אומר כי בשנים האחרונות יקב הרי גליל אימץ לעצמו אג’נדה של קיימות , לתת התייחסות לסיבה שמגדלים את הפרי. ברמה הסביבתית, לטייב את הקרקע, דישון רק עם קומפוסט, בנושא עשבייה, לא עושים שימוש בטיפול כימי (ריסוס) בעשבייה, אלא רק טיפול מכני של כיסוח העשבייה. כמעט ולא מדשנים בדישון כימי, אלא עסוקים במפגש עם הטבע המקומי.

כרמים זקוקים לקור.

מיכה מסביר כי כרם זה גידול שצריך קור, בשביל להיכנס לתרדמה,ולמעשה יש לו מעגל חיים שבחלקו בחורף הוא נכנס לשנת חורף. בשביל זה הצמח צריך יחידות קור, שמודדים בטמפרטורות. מיכה אומר כי בשנה זאת אנחנו נמצאים בשנה קרה, הרבה יותר מבשנים קודמות, והגפנים כבר נכנסו לתרדמה.  וכשהם יתעוררו, הם יתעוררו בצורה יותר טובה, והפקעים יתעוררו בצורה יותר חיונית, וזה תהליך ביולוגי בריא לגפן שיוצר ייחוד.

מיכה מסביר כי כשהגפן נכנס לתרדמת, כל העלים נופלים, וכל המוטמעים שיש בצמח יורדים למערכת השורש. על פי הטמפרטורה ניתן לדעת שהגפן נכנס לתרדמת מלאה. התרדמת תימשך עד חודש מרץ, ובאפריל מתחילים לראות את הפקעים, והגפן מתחילה לצמוח. בהמשך העונה הגפן גדלה, ולקראת אוגוסט ספטמבר ניתן לבצור ענבים. מיכה אומר כי השנה הייתה מלאה בגשמים ועד עכשיו הגיעו לממוצע הרב שנתי. וכי השילוב של הקור והגשמים אלה סימנים טובים לקראת בציר טוב.

הרי הגליל כרם משגב עם

צילום: יח״צ

מגפן ליין.

התהליך מתחיל בכך שמקבלים את הענבים ליקב, יש בציר מכני ויש גם בציר ידני. ביקב מפרידים את הענפים שאינם ענבים, ואת הענבים מעמיסים למיכל. במיכל מתחילה תסיסה, ובתסיסה זו עושים מיצוי של הנוזל ומערבבים אותו ביחד עם הקליפות. ביין חומרי הטעם מצויים בקליפותאומר מיכה. בשלב מסוים סוחטים את התירוש, היין התוסס, ונוצר יין. לאחר מכן מיישנים את היין בחביות עץ אלון. בתהליך של התיישנות היין משביחים את היין, מקבלים מעט מהטעם של העץ, וגם יש תהליכים כימיים שיעשו יין יותר טעים, רך בטעמים, ופחות גס. התהליך נע בין יינות שלא שותים בעץ ותוך כמה חודשים יצאו לשוק, עד לשישה עשר חודשים , שלוש שנים מזמן שקולטים את הענבים.

אלון 2015 יקב ״הרי הגליל״

צילום: חגית גורן

מיכה אומר כי “הקרקע בגליל היא בעיקרה חרסיתית עם גיר. הגיר והקלציום מאוד בריאים. נוסף לטמפרטורה, קרקע, וחקלאים רציניים, זה שילוב מנצח. הכוונה היא להשאיר ירושה לדורות הבאים, לילדים שלנו. במעורבות עם הסביבה, שתהיה בריאה, ותייצר יין יותר איכותי ובריא, להיות ערניים לקהילה שאנחנו חיים בה”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn